Merete Lie er Oslos nye bibliotekdirektør.

Merete Lie er den nye Deichman-direktøren

Lyder navnet kjent? Merete Lie har siden 2018 vært avdelingsdirektør for hovedbiblioteket Deichman Bjørvika og ansvarlig for alle fagavdelingene som leverer tjenester til lokalbibliotekene. Hun har også vært konstituert bibliotekdirektør siden Knut Skansen gikk av 1. januar i år.

Lie er utdannet statsviter fra UiO (1996) og har bakgrunn blant annet fra Telenor og DNB. I DNB arbeidet hun med å gjøre banken mer kundevennlig og digital. I årene fra 2012-2018 etablerte hun og bygget opp Litteraturhuset i Fredrikstad før hun kom til Deichman i 2018.

God oversikt

Anita Leirvik North (H), byråd for kultur og næring uttaler i pressemeldingen fra Oslo kommune at hun er veldig glad for at Merete Lie har takket ja til stillingen som ny etatsdirektør for Deichman.

LES OGSÅ

Skansen i avgangsintervju: – Ledelse er en profesjon

– Hun har vist seg som en profesjonell og engasjert leder og kjenner Deichman svært godt. Deichman er en stor organisasjon med biblioteker over hele byen. Det er viktig med en leder som har god oversikt, et strategisk blikk som kan samle hele organisasjonen. Det mener jeg vi har fått med Merete Lie, sier North.

Anita Leirvik North og Merete Lie. Foto: Oslo kommune.

Landets mest besøkte kulturinstitusjon

Deichman hadde over 5 millioner besøk siste år. Biblioteksjefen har ansvaret for 26 store og små biblioteker. Etaten har 308 årsverk fordelt på 428 medarbeidere. Merete Lie sier hun er veldig glad for nå å starte som biblioteksjef.

– Jeg går til jobben med stolthet og ydmykhet. Jeg kjenner Deichman godt etter å ha ledet Deichman Bjørvika i fem år. Hele Deichman og Oslo kommune har æren for at det nye hovedbiblioteket ble kåret til verdens beste. Et mål for meg er at alle våre 26 biblioteker skal føle seg i verdenstoppen, sier ny direktør for Deichman, Merete Lie.

– Det er imponerende hva Deichman har fått til. Oslos folkebibliotek er landets mest besøkte kulturinstitusjon. Våre ansatte er helt i front i bibliotekutvikling i verden. Min jobb blir å få sørge for gode rammer og betingelser så de ansatte kan fortsette arbeidet til beste for lånerne våre. Som leder er jeg opptatt av å lytte og sikre gjennomføringskraft i hele organisasjonen, sier Lie.