På vei mot norske naken-bibliotek?

Om du i Norge ennå ikke kan låne Uten en tråd uten en tråd, så er det i USA hele fem bibliotek som er forbeholdt nakne brukere. For en uke siden arrangerte biblioteket på Lillestrøm naturistkino. Ser vi de første bare føttene klaske i retning en livssterk norsk nakenbibliotekbevegelse?

I 2022 fortalte Lillestrøm bibliotek at lokalene skulle være forbeholdt nakne brukere i deler av åpningstida. Det viste seg å være en aprilspøk, men onsdag den 18. oktober i år arrangerte Lillestrømbibliotekene altså naturistkino i samarbeid med Oslo naturistforening.

– Det ble en stor suksess, forteller leder av Oslo naturistforening Helle Linne Eriksen.

Leder av Oslo naturistforening Helle Linne Eriksen blei intervjuet av Romerikes blad i forkant av naturistkinoen på Lillestrøm bibliotek 18. oktober. Faksimile

Foreningen fyller 60 år i år, og styret ville gjerne lage 60 ulike aktiviteter. Dette skrev Eriksen om på Facebook. Det ble fanget opp av en ansatt på Lillestrøm-biblioteket som inviterte henne på besøk. Sammen utviklet de ideen om nakenkino.

– Det kom 40 stykker, 38 nakne og to påkledde, sier foreningslederen, som skryter av samarbeidet med biblioteket.

Lengre i USA

De amerikanske naturistbibliotekene er laget for å være et tilbud til forskere som vil ha kunnskap om naturistbevegelsen og nakenhet, og de befinner seg på ulike naturistleire rundt i USA. Det er ikke alle som synes det er like greit å gå nakne i biblioteket. Derfor planlegges det nå et nytt bibliotek som skal være et tilbud også til påkledde brukere.

Det er stiftelsen B.E.A.C.H.E.S som planlegger å lage et åpent naturistmuseum og bibliotek i Miami. Biblioteket vil være i nærheten av den store og kjente nakenstranda Haulover Beach, men vil ligge på den «påkledde» delen av Miami Beach. I tillegg til museum og bibliotek vil det også være mulighet for workshoper, arrangementer og undervisning. Det vil være et tilbud til allmennheten, offentlige myndigheter og de flere millioner nakenbadere som hvert år besøker Haulover Beach, sier Andrew L. Lluberes, som er styremedlem i stiftelsen til nyhetsbrevet Planet Nude. I biblioteket vil de kunne granske og oppleve den rike naturisthistorien gjennom dokumenter, kunst og fotografier.

Naturisme og biologisk mangfold

B.E.A.C.H.E.S. er en forkortelse for Beach Education Advocates for Culture, Health, Environment and Safety. Utover å propagandere for nakne strender jobber stiftelsen med tilgang for funksjonshemmede til strender, samt bevaring av biologisk mangfold og naturmiljø.

Lillestrømbibliotekenes facebookpost fra 1. april i fjor om egne åpningstider for naturister høstet mange likes og kommentarer.

Fire av de andre naturistbibliotekene i USA er tilknyttet regionale naturistforeninger. Det femte er knyttet til Naturist Education Foundation, som er en nasjonal stiftelse som har sitt utspring i Free-Beach-bevegelsen på 1980-tallet, som ikke kjempet for å ha egne naturiststeder, men som kjempet for retten til nakenbading på alle offentlige strender.

De fem bibliotekene er alle medlemmer i den amerikanske bibliotekforeningen. De har også etablert et eget konsortium – The Nudist Research Library Consortium. Der samarbeider de om digitalisering og tilgjengeliggjøring av bibliotekenes analoge materiale. Den canadiske naturistforeningen har nylig besluttet at deres bibliotek også skal tilslutte seg konsortiet. Bibliotekene blir mye brukt av historikere, antropologer, sosiologer og forskere innen medisin og helse. Noen av disse har etablert Professors & Researchers Special Interest Group of The Naturist Society. De har selv utarbeidet mye dokumentasjon om naturisme, i tillegg til at de har jobbet for å bedre forskertilgangen til de etablerte naturistbibliotekene.

Nudismens kulturhistorie

Brian Hoffman, som er professor i medisinsk historie, ga i 2015 ut boka Naked: A Cultural History of American Nudism. I arbeidet med boka brukte han American Nudist Research Library i Florida. «Mens man ellers blir bedt om å ta på seg hvite hansker for å bla i de gamle dokumentene, ble jeg her bedt om å ta med et håndkle å sitte på», forteller han.

Dette bildet fra Maurice Parmelees bok Nudism in modern life (1931) førte til både protester og vandalisering av bibliotekbøker.

Han hadde blant annet gått inn i dokumentene i kampanjen mot den amerikanske naturisten Maurice Parmelee, som ble beskyldt for uamerikansk virksomhet. Parmelee hadde i 1931 publisert boka Nudism in modern life. Flere kongressmenn var oppbrakt over at den inneholdt et bilde av en naken kvinne som kastet spyd, fotografert forfra. Problemet var bare at dette bildet var tatt ut av boka i kongressbiblioteket. «Jeg bestilte fjernlån, bare for å oppdage at jeg da også fikk et eksemplar av boka der dette bildet var fjernet. Det var tydeligvis ettertrakta av kongressmenn og bibliotekbrukere», sier Hoffman til American Nudist Research Library sitt nettsted anrl.org.

Et uskadd eksemplar fantes imidlertid i samlingen til naturistbiblioteket i Florida.

Dokumentasjon i Europa

I Europa er det etablert et dokumentasjonssenter for naturisme for Øst- og Sentral-Europa i Athen. I Tyskland har biblioteket ved Institutt for sportsvitenskap ved Universitetet i Hannover et eget ansvar for naturisme, mens i Frankrike drifter universitetsbiblioteket ved Descartes-universitetet i Paris et eget senter for naturistdokumentasjon.