Årets bibliotek 2016: Realfagsbiblioteket (UiO)

Gratulerer! Realfagsbiblioteket ved Universitetet i Oslo (UiO), med leder Live Rasmussen i spissen, er en verdig vinner av prisen Årets bibliotek 2016.

Biblioteket har siden åpningen i 2012 etablert seg som et varmt, sosialt sted og en møteplass for både studenter og ansatte, og for alle utenfor universitetet som ønsker å ta turen til Blindern. Realfagsbiblioteket tar formidling av naturvitenskapelige fag på alvor, og har blitt et samlingssted for både faglige og sosiale aktiviteter.
    Gjennom aktivt samarbeid med fagmiljøene på Universitetet i Oslo arrangerer Realfagsbiblioteket åpne foredrag, seminarer og debatter, og de er fast arena for direktesending av radioprogrammet Abels Tårn på NRK P2. Realfagsbiblioteket formidler dermed på en glimrende måte hva slags rolle biblioteket kan ha, utover det å være et sted for bøker. De legger til rette for studentene, som har svart med iherdig bruk av biblioteket. Biblioteket bruker sosiale medier aktivt for å spre både innhold og arrangement – og er en verdig vinner av prisen for Årets bibliotek 2016, mener juryen.

Prisen deles ut av Norsk Bibliotekforening, en uavhengig interesseorganisasjon som driver bredt politisk arbeid for å sette alle typer bibliotek på dagsorden.

Juryen har bestått av:
Curt Rice, rektor Høgskolen i Oslo og Akershus
Kristin Vinje, stortingsrepresentant (H)
Bernhard Ellefsen, litteraturkritiker
Brita Esaiassen, bibliotekar på Berg folkebibliotek, vinner av Årets Bibliotek 2015
Mariann Schjeide, leder av Norsk Bibliotekforening

– Red.