Bibliotekene svikter Ibsen

En skarp påstand, helt klart. Bakgrunnen er en artikkel i dagens Aftenposten (17.9.10) som forteller at monumentalverket "Henrik Ibsens skrifter" selger dårlig – både over bokhandlerdisk og direkte fra forlaget. Aftenpostens tall for biblioteksektoren er disse:

Av 480 folkebibliotek i Norge har bare 39 meldt at de har kjøpt inn verket. Blant landets 48 fag- og forskningsbibliotek har bare 16 av dem kjøpt det inn.

Er ikke dette en kulturpolitisk fallitt?

Burde ikke alle bibliotek med respekt for seg selv og sine nåværende og framtidige brukere kjøpe dette verket?

Det kan da ikke være økonomien som ligger bak vegringen, da man ifølge Aftenposten kan få kjøpt hele verket for 774 kroner per dobbeltbind. Det kommer til sammen 16 bind, altså 8 dobbeltbind, så noen formue snakker vi ikke om.

Det er mulig det er angsten for å kjøpe hyllevarmere, som styrer den manglende interessen? Men hva med kultur- og samfunnsoppdraget? Kjøp verket, plasser det på en egen godt synlig Ibsen-hylle, og det blir garantert brukt!

– Red.