BoB nå som e-utgave

Bok og Bibliotek er nå tilgjengelig for iPad, PC og Mac.

Bok og Bibliotek er nå tilgjengelig for iPad, PC og Mac – som et rimeligere og annerledes alternativ til papirutgaven: 32 kroner for enkeltutgaver, 180 kroner for årsabonnement.

De norske avisene er så vidt i siget, og foreløpig er bare en håndfull tidsskrifter kommet i gang med e-utgaver – til tross for at det er stor enighet om at lesebrettene er kommet for å bli. Det er derfor viktig å høste erfaringer med denne typen formidling. Jeg tror også bladet vil nå nye lesere på denne måten. En del av de yngste innenfor målgruppen vil kanskje foretrekke å lese på skjerm fremfor papir. Mange av oss eldre er også i full gang med å eksperimentere med alternativer til papir.

Foreløpig er Bok og Biblioteks elektroniske utgave beregnet på iPad, PC og Mac, men utviklingen skjer raskt og målet er på sikt å kunne nå alle uavhengig av plattform. Neste skritt blir muligens å tilrettelegge bedre for bedre lesing på mobiltelefoner.

Med den nye tilgjengeligheten er Bok og Bibliotek nå bare noen tastetrykk unna. Det vil si, du må først innom en av verdens største bladkiosker på nett, som heter Zinio. Gjennom vårt medlemskap i Fagpressen fikk vi et helt klart interessant tilbud fra Zinio. Denne forholdsvis lave inngangsbilletten var med på å gjøre at vi slo til.

En av fordelene med e-utgaven av Bok og Bibliotek er at alle lenker blir klikkbare. Det legges altså til rette for en mer dynamisk lesemåte enn det vi er vant med fra for eksempel en tradisjonell pdf. Foreløpig er det ellers få forskjeller mellom digital- og papirutgaven, men systemet legger til rette for at flere finesser kan legges til etter hvert.

Prisen på en elektronisk utgave av Bok og Bibliotek er 32 kroner og et årsabonnement (6 utgaver) koster 180 kroner.

Ønsker du å kjøpe Bok og Bibliotek elektronisk, klikk deg inn på knappen øverst til høyre på hovedmenyen – KJØP BLADET TIL PC/MAC/IPAD – og følg veien derfra.

– Odd Letnes, red.