Bokskya er her – hva med bibliotekene?

Biblioteksentralen arbeider med en løsning som vil sikre bibliotekene tilgang til e-bøker for utlån. I tillegg vil løsningen til BS også gi tilgang til digitale lydbøker, film og musikk. Det gjenstår noe arbeid med blant annet å integrere løsningen mot bibliotekenes biblioteksystemer, men løsningen forventes å være klar i løpet av noen måneder. Løsningen har navnet BS Weblån.

Biblioteksentralen arbeider med en løsning som vil sikre bibliotekene tilgang til e-bøker for utlån. I tillegg vil løsningen til BS også gi tilgang til digitale lydbøker, film og musikk. Det gjenstår noe arbeid med bl.a. å integrere løsningen mot bibliotekenes biblioteksystemer, men løsningen forventes å være klar i løpet av noen måneder. Løsningen har navnet BS Weblån.

Biblioteksentralen arbeider nå med å få på plass en avtale med forlagene som også vil gjøre det mulig for bibliotekene å få tilgang til e-bøker fra Bokbasen (Bokskya) for utlån til sine brukere.

Bokbasens løsning for e-bokdistribusjon (Bokskya) er nå klar for salg av e-bøker til privatmarkedet. E-bøkene kan kjøpes av forbrukerne i en nettbokhandel og lastes ned til et lesebrett eller leses i webappen.

Ved oppstarten vil det være om lag 2.000 titler tilgjengelige fra Bokskya. Fra starten vil det kun være eldre titler som er tilgjengelig.

Mer informasjon om BS Weblån finnes på www.bibsent.no/bsweblan/

For mer informasjon, ta kontakt med en av følgende kontaktpersoner:

Børge Hofset, Adm. dir. e-post: borge.hofset@bibsent.no Telefon 22 08 34 00 eller 41 43 89 40

Kjartan Vevle, Bibliotekfaglig direktør e-post kjartan.vevle@bibsent.no Telefon 22 08 34 00 eller
91 64 95 74

Trine O. Schøning, Salgs- og markedsdirektør e-post trine.o.schoning@bibsent.no Telefon 22 08 34 00 eller 90 89 31 13

– – – –

Kilde: Pressemelding 12.03.2010