Deichmanske bibliotek til Bjørvika

Kultur- og kirkedepartementet og Oslo kommune har vært i dialog om å foreta et større grep i hovedstaden for å få realisert mest mulig av planlagte kulturinstitusjoner. Staten og Oslo kommune går nå sammen om en ny løsning: Deichmanske bibliotek, Munch-museet, og Stenersenmuseet flyttes til Bjørvika – Nasjonalmuseet vurderes lokalisert til Vestbanen.

Det fremkom av en pressekonferanse i Oslo 28.5.08, hvor kultur- og kirkeminister Trond Giske, byrådsleder Erling Lae og kulturbyråd Torger Ødegaard var til stede.

Staten v/ Kultur- og kirkedepartementet (KKD) og Oslo kommune (OK) har
vært i dialog om å foreta et større grep i hovedstaden for å få
realisert mest mulig av planlagte kulturinstitusjoner. Staten og Oslo

Det fremkom av en pressekonferanse i Oslo 28.5.08, hvor kultur- og
kirkeminister Trond Giske, byrådsleder Erling Lae og kulturbyråd Torger
Ødegaard var til stede.

– Deichmanske hovedbibliotek har i mange år hatt lokaler som ikke egner seg for moderne biblioteksdrift. Nytt hovebibliotek har vært planlagt og utredet, men realiseringen har latt vente på seg. Nå kan endelig et nytt bibliotek bygges i hjertet av ”kulturklyngen” i Bjørvika.
Dette kunstgrepet vil bety en kraftig markering av Oslo som kulturby, heter det i pressemeldingen.

Les mer på Oslo kommunes hjemmesider

– Odd Letnes