Det store e-bokåret

2012 ser ut til å bli det store – eller skulle vi si ”store”, for så altfor stort blir det vel ikke — e-bokåret i Norge. Vi følger opp i Bok og Bibliotek nr 2/2012.

Se fram til en bredt anlagt artikkel om e-bøker, bibliotek og forlag i Bok og Bibliotek nr 2/2012. (Bilde fra bokmessa i Leipzig 2009, hvor Sony presenterte sin Reader. Foto: Odd Letnes)

2012 ser ut til å bli det store – eller skulle vi si ”store”, for så altfor stort blir det vel ikke — e-bokåret i Norge: Troms fylkesbibliotek, Akershus fylkesbibliotek, Bergen offentlige bibliotek og Trondheim folkebibliotek kommer nå med i biblioteksektorens prøveprosjekt. Fra før omfatter det Ryfylkebibliotekene, Buskerud fylkesbiblioteks E-bokprosjekt og Deichmanske bibliotek i Oslo.

E-bøker står også i sentrum for hovedsaken i det kommende Bok og Bibliotek nr 2/2012. For å få råstoff til artikkelen, foretok vi en spørreundersøkelse blant alle landets biblioteksjefer og lederne i 89 forlag. Svarene er nå analysert og kommentert av sentrale personer innenfor den litterære institusjonen.

Bok og Bibliotek nr 2/2012 er nå så smått i produksjon. Vi er i gang med lay out, deretter skal det trykkes, tørkes, limes og sendes ut til abonnentene. Det vil ligge i postkassa oppunder påske, samtidig som den elektroniske Zinio-utgaven er på lufta.

Det er imidlertid så mange aktuelle momenter i e-bokartikkelen, at vi kommer til å slippe en del av den på nettet under bibliotekmøtet i Stavanger, hvor e-bøker vil være ett av mange spennende tema.

Takk til alle dere biblioteksjefer og forlagssjefer som svarte på spørreundersøkelsen. Og takk til dere andre som ble intervjuet i etterkant. Uten deres hjelp hadde det ikke blitt noen artikkel av det kaliberet vi presenterer i Bok og Bibliotek nr 2/2012.