Ebok-ABC

Vi har nylig hatt to debatter omkring ebøker og bibliotek her på bokogbibliotek.no. Det er vel og bra, debatter er viktig. Debattene er en del av sektorens selvrefleksjon. Men det er også viktig med fakta, veiledning og objektiv informasjon om ebøker i forhold til bibliotek. Spørsmålene står i kø for bibliotek som ønsker å prøve seg på dette nye feltet:

Vi har nylig hatt to debatter omkring ebøker og bibliotek her på bokogbibliotek.no. Det er vel og bra, debatter er viktig. Debattene er en del av sektorens selvrefleksjon. Men det er også viktig med fakta, veiledning og objektiv informasjon om ebøker i forhold til bibliotek. Spørsmålene står i kø for bibliotek som ønsker å prøve seg på dette nye feltet:

Hva slags teknologisk utstyr/programvare trenger man? Kan ebøker integreres i det eksisterende utlånssystemet? Er det mulig – ønskelig – med fjernlån etter samme mønster som med papirbøker? Bør man lage en egen ebokfane eller liten portal på bibliotekets hjemmeside for å profilere ebøkene spesielt? Hvordan kan man forvente at budsjettet utvikler seg? I dag koster det dobbelt så mye å låne ut en ebok som en papirbok i Danmark, kan vi vente det samme her? Det finnes sikkert en lang rekke andre spørsmål som kan være til hinder for å komme i gang.

Kunne noen tenke seg å bidra til en slik ”hands on”-artikkel – for å bruke et uttrykk fra museumssektoren – i Bok og Bibliotek? De som har spørsmål – selvsagt også svar – kunne for eksempel sende meg en mail med momenter som jeg kunne ta med videre. Eller om dere vil, skriv gjerne åpent i kommentarfeltet til denne artikkelen, så får vi alle et eierskap til prosessen.