Åpenhet, lånerne bestemmer, full konkurranse

Styret i SIKT, NBFs spesialgruppe for IKT, har lest rapporten “"Nasjonal strategi for e-bøker"” og skrevet et notat med kommentarer og innspill knyttet til ulike aspekter ved e-bøker og bibliotek.

Oppsummert er det tre hovedpunkter som SIKT mener er særlig sentrale:

1. Løsningen må være åpen. Bibliotekene må selv kunne velge om de vil abonnere på bøker gjennom BS, E-lån eller Norli osv. Det må også være mulig å bygge egne grensesnitt mot basen(e) som gjør at de kan presenterer bøkene i den konteksten og på den plattformen bibliotekene selv velger
2. Lånerne må få best mulige vilkår. Uten et tilbud som konkurrerer med de beste har vi tapt før vi har begynt. Det betyr at lånerne får det de vil ha når de selv ønsker det, på den plattformen de selv velger (brett-type, operativsystem)
3. Full konkurranse. Bibliotekene må ikke bidra til å skape en monopolsituasjon

Oppsummert er det tre hovedpunkter som SIKT mener er særlig sentrale:

3. Full konkurranse. Bibliotekene må ikke bidra til å skape en monopolsituasjon

Hele notatet kan du lese her.