Fagforbundet: – Mye bra

Stortingsmelding 23 (2008-2009). Fagforbundet er fornøyd med at det ikke blir tvangssammenslåing av bibliotek.

– Det er godt å se at innspillene våre – Fagforbundet, LO, Norsk Tjenestemannslag og Norsk Bibliotekforening sine – reflekteres i resultatet, sier Mette Henriksen Aas, leder for Fagforbundet Seksjon kirke, kultur og oppvekst.

Nasjonalt leseår, nasjonale lisenser for for digitale verktøy ogkompetanseutvikling er noen av stikkordene i den nye stortingsmeldinga.

– Først og fremst er det gledelig at vi unngår tvangssammenslåing avbibliotek, sier Henriksen Aas. Fagforbundet har underveis stått på kravet om at eventuelle sammenslåinger må være frivillige.

– Her må man bruke gulrota framfor pisken, og det er gledelig at departementene også har skjønt det, sier Henriksen Aas.

Fortsatt kommunalt ansvar

Det vil bli gitt statlige midler til å stimulere økt interkommunaltsamarbeid om bibliotektjenestene. Det vil gi en mer fleksibel organiseringpå lokalt og regionalt nivå. Kommunene skal fremdeles ha ansvaret forfolkebibliotekene.

– Vi er veldig fornøyde med at det fortsatt blir bibliotek i hver kommune, sier Henriksen Aas.

Nasjonalt leseår

2010 blir utropt til et nasjonalt Leseår, og det vil være starten på et nasjonalt leseløft i perioden 2010-2014 retta mot barn, unge og voksne.

– Ikke bare har departementet lytta til forslaget om nasjonalt leseår, men de har utvida det til å bli en satsing som vil gå over en fireårsperiode, forteller Henriksen Aas. Forslaget om et nasjonalt leseår kom samlet fra Norsk Bibliotekforening,
LO og Fagforbundet.

Alle punktene i stortingsmeldinga varsler om ei satsing på bibliotekene iperioden 2010-2014. – Vi er overbeviste om at ei rødgrønn regjering vil sette alt inn på å nå disse målene i perioden ved å følge dem opp økonomisk, understreker Mette
Henriksen Aas.