Forlagene tilbyr ebøker – hva gjør vi? ”Ebok-ABC” er nå på beddingen

Ebokbølgen er fortsatt en krusning på det store bokhavet. Men tendensen er klar. Vi leser stadig mer digitalt, enten vi snakker om på PC, mobiltelefon eller andre elektroniske leseverktøy. Det er ingen tvil om at bølgen vil øke på framover. Siden muligheten til å begynne å låne ut ebøker nå eksisterer, er det mange som begynner å spørre: Hva gjør vi for å komme i gang?

Thomas Brevik vil gjerne ta de første spatakene for å lage en Ebok-ABC, forankret ved Biblioteklaboratoriets wiki. Det er et veldig bra tiltak, og han etterlyser innspill. Bruk derfor muligheten til å sende spørsmål og undrende tanker, ingen er for store, ingen er for små.

Om jeg skulle komme med noen momenter her og nå, er det dette som renner meg i hu:

• Hva har bibliotekene i dag lov til i forhold til utlån av ebøker, hvordan er jussen omkring opphavsrett, vederlag til forfattere osv. Hvilke avtaler finnes, hvilke mangler?

• Hvor kan man få kjøpt utlånssystemer?

• Biblioteksentralen har i flere år hatt et system som er klart til å bli tatt i bruk. Er det det man bør satse på? Eller finnes det alternativer? Hva er fordeler og ulemper med de ulike systemene?

• Går det an å koble systemene til eksisterende kataloger?

• Hvem har rett til å låne fra et gitt bibliotek, altså belaste bibliotekets budsjett – bare lånere i den gitte kommunen, eller også ut over i landet?

• Apropos det siste: Hvordan håndterer man fjernlån/innlån i en eboksammenheng?

• Må man kjøpe ebokfilene, eller kan man ”leie” dem?

Send Thomas en epost og bli med på dugnaden: Thomas.Brevik@gmail.com.

– Red.