Frp foreslår betaling for bibliotekbruk

Fremskrittspartiets ungdom har tidligere tatt til orde for privatisering av folkebibliotekene. Nå foreslår Frp Oslo at det skal koste penger å bruke Deichmanske bibliotek.

Det er sommer og blå himmel og blått hav så langt du ser. I alle fall noen steder, av og til, men kanskje mest i feriedrømmene våre. Men det er ikke bare feriedrømmene som er blå, ferske undersøkelser i regi av Klassekampen viser at store deler av Norge kan bli blått etter kommunevalget til høsten. Kombinert med et ferskt utspill fra Fremskrittpartiets Christian Tybring-Gjedde, er det på tide å slå alarm i biblioteksektoren selv om det er midt i ferietiden og de fleste er mer opptatt av værmeldingen enn av bibliotekpolitikk.

Altså: Christian Tybring-Gjedde foreslår å innføre avgift på bibliotekbruk i Oslo. Bakgrunnen er at Fremskrittspartiet (Frp) i Oslo mener folk har råd til å betale for å bruke biblioteket. Derfor vil de at folk skal betale en avgift hvert år.

Christian Tybring-Gjedde er ingen hvilken som helst Frp-politiker. Han er leder i Oslo Frp og sitter på Stortinget for partiet. Han uttaler til Dagbladet at de ennå ikke har landet på hvor mye brukerne må bla opp med, men det kan bli et sted mellom 200–300 kroner i året.

— Folkebiblioteksordningen ble til på en tid da bare et mindretall hadde råd til å kjøpe ei bok. Slik er det ikke lenger nå i 2011, sier Tybring-Gjedde til Dagbladet. —  Folks økonomiske situasjon har endret seg og informasjon er lett tilgjengelig på nett.

Bibliotekloven slår fast at bibliotekbruk skal være gratis. En betalingsordning i Oslo krever derfor enten dispensasjon eller endring av bibliotekloven.

Selv om landet er preget av en slentrende feriemodus, har Frps utspill allerede vakt reaksjoner. Marianne Borgen, ordfører-kandidat i Oslo for Sosialistisk Venstreparti (SV), er opprørt over forslaget.

– Dette vil særlig gå ut over alle barn og unge. De bruker biblioteket mye. Men også mange eldre bruker biblioteket som en møteplass. Å kreve betaling er veldig usosialt. Det vil ødelegge hele ordningen, sier hun til Dagbladet.

Forfatter og journalist Vetle Lid Larssen, som ved flere anledninger har ertet på seg bibliotekarene ved å hevde at bibliotekene må holde et fast og skarpt fokus på bøker og lesing, mener at Oslo Frps politikk er feilslått.

— Gratis bibliotek er en nødvendighetsartikkel vi må ta oss råd til i et kultursamfunn som vårt. Grunntanken er å gjøre kunnskap tilgjengelig for folket på linje med gratis skole. En bør heller øke bevilgningene, sier han til Dagbladet.

— Odd Letnes, red.