Gratis bibliotekmusikk skaper debatt

Danmark: Den digitale spenningen mellom bibliotekene og kommersielle aktører vokser. Ifølge musikkbransjen er Bibzoom en trussel. Flere musikkselskap er i ferd med å trekke seg.

Bibliotekenes musikkformidlingstjeneste Bibzoom – en slags bibliotekenes svar på Spotify – ble relansert i forrige uke og tilbyr nå danske brukere mer enn 10 millioner musikknumre gratis. Musikken kan lastes ned og spilles i sju dager før en DRM-ordning sørger for at den slettes.

Dette tilbudet som, sett fra brukerens side, er temmelig attraktivt, har fått alarmen til å gå i musikkbransjen. Her spør man nå om bibliotekenes gratisformidling av musikk kan ødelegge hele det kommersielle markedet. Det multinasjonale plateselskapet Universal Music, som står for 40 prosent av tilgjengelig musikk på den danske markedet, har gått så drastisk til verks at de har trukket all sin musikk ut av Bibzoom.

Universal Danmarks administrerende direktør, Casper Bengtson, sier til Politiken at ”Vi vil ikke gå ud og stille musik gratis til rådighed og så udhule det marked, som skal være hele musikbranchens redning.”

Områdedirektør Flemming Munch ved Statsbiblioteket avviser at Bibzoom er en trussel for tjenester som Wimp og Spotify, og sammenlikner Bibzoom med en VW Passat, mens ” de kommercielle musiktjenester har mulighed for at være Ferrarier eller Rolls-Roycer.”

”Problemet for de kommercielle tjenester er måske, at de endnu ikke har haft tilstrækkelig succes med at distancere sig fra det offentlige tilbud. Vi har været her i otte år, Spotify er lige kommet ind,” siger Munch videre.

Saken blir ikke akkurat mindre komplisert av at det danske Bibliotekarforbundet ikke deler det synet Flemming Munch står for.

”Vi har at gøre med en i forvejen hårdt trængt musikbranche; bibliotekerne skal ikke konkurrere med det kommercielle marked,” sier Bibliotekarforbundets leder Pernille Drost til Politiken og kaller det ”en klar fejl” at Bibzoom ble lansert som et alternativ til Spotify.

– Odd Letnes, red.