IFLA-konferansen åpnet av vise-dronninga

Vennligst reis dere! Nå kommer den ærede generalguvernøren, lederen
av Canadas væpnede styrker! Til feiende musikk og stor høytidelighet
marsjerte den engelske dronningas representant i Canada inn for å åpne
IFLAs verdenskonferanse i Quebec.

Av Lars Egeland, direktør, Læringssenteret, Høgskolen i Oslo

Vennligst reis dere! Nå kommer den ærede generalguvernøren, lederen av Canadas væpnede styrker! Til feiende musikk og stor høytidelighet marsjerte den engelske dronningas representant i Canada inn for å åpne IFLAs verdenskonferanse i Quebec.

De som forventet seg en gammel mann med hvit parykk, tok feil. Generalguvernør Michaell Jean er en vakker småbarnsmor som kom til Canada som flyktning fra Haiti. Hun har bl.a. arbeidet med å etablere krisesentra for kvinner i tillegg til en karriere som journalist og filmskaper.

Hun ble generalguvernør i 2005 – foreslått av den daværende liberale statsministeren. Hun er den første fargete generalguvernøren fra en minoritet, den andre uten politisk eller militær bakgrunn.
Til IFLA-konferansen snakket hun med innlevelse om bibliotek og lesning: Om hvordan barn på Haiti sto under gatelyktene for å lese bøker fordi det ikke var strøm hjemme. Om tragedien med brenninga av Nasjonalbiblioteket i Sarajevo i 1992, og om biblioteket i Alexandria.

Fransk til besvær

Foredraget ble holdt på ”Molieres vakre språk” som Jean sa – selv behersker hun både fransk, engelsk, italiensk, spansk og kreolsk.
Språklig mangfold var et tema også for IFLAs president, tyske Claudia Lux i hennes åpningstale. Språk er som jernbaner som transporterer oss dypt inn i ulike kulturer, mente hun.

Bibliotekarer kjenner viktigheten av språk, sa hun – og pekte på at IFLA nå operer med 7 offisielle språk og 3 nye språksentra. I høflighet mot arrangørene pekte hun på at ikke alle er så privilegert at de snakker verdensspråkene engelsk og fransk. Det kunne det imidlertid se ut til at arrangøren trodde – det meste av åpningsseremonien foregikk nemlig på fransk – som jo ble litt kjedelig for de som ikke behersker dette verdensspråket eller hadde rukket å skaffe seg utstyret for å høre simultanoversettelsen. Dessverre gjaldt dette flertallet av forsamlingen.

Fattigdomskløft og klimaproblemer

Lux snakket ellers om fattigdomskløften og om klimaproblemene. Bibliotekarer kan ikke endre verden, sa hun, – men vi må sørge for å bli mer synlige, få fram de verdiene og de ressursene bibliotekene står for og få dette på dagsordenen for de som tar avgjørelser for framtida. Dette er mitt motto som IFLA-president, avsluttet hun.

Ellers er det god oppslutning også om denne IFLA-konferansen, med ca 4000 deltagere fra 150 land. Den norske delegasjonen utgjør bortimot 40 deltagere. Ragnar Audunsson fra bibliotekutdanninga ved Høgskolen i Oslo, leder en sesjon om biblioteksforskning. Tord Høivik – også fra HiO – holder innlegg om registrering av bruk av bibliotek. Stig Elvis Furset presenterer leseprosjektet ”Garderobebibliotekarene”.

Av Lars Egeland, direktør, Læringssenteret, Høgskolen i Oslo