Ikke mye Charlie på Facebook

Mens attentatet mot Charlie Hebdo i Paris 7. januar rystet en hel verden, både den virkelige og i sosiale medier, gikk livet i norske bibliotek sin vante gang. I alle fall på Facebook.

Det er et inntrykk jeg sitter igjen med etter å ha gått gjennom Facebook-sidene til de 25 største norsk bibliotekene de påfølgende dagene etter attentatet. Facebook-sidene preges av det velkjente og trygge: invitasjoner til bokbad, leseskriker, strikkekvelder, konserter og andre bibliotekaktiviteter. Jeg finner bare fem bibliotek som på en eller annen måte ytret seg i forhold til Charlie Hebdo-attentatet. Og det var kun ett bibliotek (Drammen) som publiserte en egenprodusert kommentar.

Det er ikke mitt poeng at bibliotekene skal kaste seg inn i en politiske, religiøs eller etisk kamp. Bibliotekets oppgave er å verne om ytringsfrihetens på generelt grunnlag. Jeg regner med at flere bibliotek rigget bokutstillinger om ytringsfrihet etter attentatet. Noen kan også ha publisert på sine nettsider og på Twitter. Men på Facebook, som biblioteksektoren er en flittig bruker av, er bildet dette: Kun noen svært få steder i Norge kan vi i dagene etter Charlie Hebdo-attentatet finne spor av at bibliotekene ser på seg selv som et viktig instrument for ytringsfriheten.

Kanskje behov for selvransakelse om hvordan man bruker sosiale medier?

– – – –

Bibliotek – Charlie Hebdo-respons på Facebook 8. januar og 10 dager framover.

Oslo – Nei

Bergen – Nei

Stavanger – Ja

– Delte en lenke til en reportasjen i Stavanger Aftenblad med tittelen ”I dag er me alle Charlie Hebdo”. Reportasjen omtalte blant annet karrikaturutstillingen som åpnet på biblioteket 8. januar. Biblioteket arrangerte 21. og 24. januar debatt om ytringsfrihet.

Trondheim – Nei

Drammen – Ja

– Det eneste bibliotek i undersøkelsen som publiserte en egenprodusert kommentar til attentatet mot Charlie Hebdo.

Fredrikstad – Nei

Skien – Nei

Kristiansand – Nei

Tønsberg – Nei

Ålesund – Nei

Moss – Nei

Sandefjord – Nei

Arendal – Nei

Haugesund – Ja

– Delte lenke til nyhetssak på nrk.no om utstillingen ”Ytringsfrihet og avistegning”, som ble åpnet på Sølvberget i Stavanger 8. januar.

Bodø – Nei

Tromsø – Nei

Hamar – Nei

Halden – Nei

Larvik – Nei

Askøy – Ja

– Biblioteket formidlet 21. januar Norsk Bibliotekforenings pressemelding ”Biblioteka er garantist for ytringsfridom”, som ble sluppet fire dager etter Charlie Hebdo-attentatet.

Harstad – Nei

Molde – Nei