Karl Ove Knausgård-bibliografi

Som bokanmelder i Klassekampen slaktet Karl Ove Knausgård Jan Kjærstads Erobreren. Det skrev han ikke om i Min kamp. Anmeldelsen – og mange andre glemte tekster – kommer frem i en ny oversikt over Karl Ove Knausgård-litteraturen.

Bind seks av Min kamp er avsluttet, og mediestormen har lagt seg. Er det mulig å få oversikt over Knausgård-litteraturen etter to intense år med Min kamp? Hvor mange vesentlige bidrag finnes det egentlig? På nettstedet www.bibliografi.no lanseres nå en internasjonal anlagt bibliografi over litteratur og artikler av og om den norske forfatteren Karl Ove Knausgård. Fagreferent Henrik Keyser Pedersen ved Universitetsbiblioteket i Oslo har samlet og systematisert de sentrale avis- og tidsskriftsartikler om Karl Ove Knausgård. Også utenlandske bidrag – særlig danske og svenske – er tatt med i oversikten.

I tillegg til denne nyttige oversikten som i seg selv gir et interessant bilde av resepsjonen, inneholder bibliografien også en liste over kortere tekster av Karl Ove Knausgård. Av særlig interesse er hans anmeldelser fra 90-tallet. De fleste av disse tekstene har ikke vært nevnt i den norske Knausgård-debatten. Hvem visste for eksempel at Knausgård slaktet Jan Kjærstads roman Erobreren i en helsides anmeldelse i Klassekampen? På 90-tallet skrev Knausgård også et titalls intervjuer. Oppsiktsvekkende er dessuten forfatterens mange tekster om fotball.

Bibliografien er på 19 sider og inneholder et utvalg av de viktigste intervjuene med forfatteren samt tekster av og om de personer som har vært berørt av Min kamp-prosjektet.

Etter avslutningen av Min kamp-serien kan man se en stigende tendens til akademisk interesse for verket, både i Danmark, Sverige og Norge. Bibliografien er tenkt som et hjelpemiddel for forskere, studenter og journalister. Oversikten oppdateres løpende. Den publiseres som en pdf med klikkbare lenker, da omkring halvparten av referansene er gratis tilgjengelig på nettet.

– – – –

For videre spørsmål: Henrik Keyser Pedersen

Fagreferent germanistikk, filosofi og idéhistorie, Universitetsbiblioteket i Oslo

www.ub.uio.no/personer/uhs/ uhsfagstudier/henrikpe/