Legg ned Biblioteknorge

Foreløpig har det vært rolig etter Kukostymedebatten på Biblioteknorge. Lista har vært preget av korte faktameldinger og kunngjøringer. Det er bra og det er dårlig. Det er dårlig fordi biblioteksektoren, som alle andre sektorer, trenger debatt. Det er bra fordi kostymedebatten er et eksempel på hvor galt det kan gå når man er i stand til å trykke ukritisk på enter-knappen.

Det mest betenkelige ved slike debatter, er kanskje ikke innholdet, men at så mange bibliotekarer – som i teorien skal sette «brukeren i sentrum» – bruker så mye tid på den slags diskusjoner. Den gjengen som topper diskusjonsforumet – ingen navn skal være nevnt, men tro om ikke Plinius har gjort en oppsummering? – må bruke ganske mye av arbeidstiden på å lese mailer, diskutere, slette, kanskje arkivere…? Er det god bruk av arbeidstiden? I så fall burde stillingsannonsene sett annerledes ut: «Oset bibliotek har ledig 100 prosent stilling som bibliotekar – 95 prosent til bibliotekarbeid, 5 prosent til Biblioteknorge.»

Jeg synes det forslaget som ble lagt inn av Line Nybakk Akerholt (6.1.09) har mye for seg. Legg ned Biblioteknorge-lista og opprett BibliotekNorge.no – forslår hun.

Da vil «Alle særinteresser hadde fått sin lille plass og forum. Med muligheter for andre til å kikke inn i «andres» debatter, rss fra bibliotektidsskrifter, mulighet for forskningen til å formidle sine prosjekter.»

Et meget elegant forslag som jeg støtter fullt ut.

«Jeg synes ABM-u, HiO eller NB f.eks. bør kunne få noe slikt på beina ganske raskt, «skriver Akerholt videre.

BibliotekNorge.no kunne også utvikles som en underseksjon av Bok og Bibliotek. Så hadde vi fått en redaksjonelt uavhengig ramme rundt det hele.

– Odd Letnes, red.