Navnebytte i det danske Bibliotekarforbundet

Det nye navnet blir Viden & Kultur [Bibliotekarforbundet] – hvis forbundets medlemmer stemmer for det senere i høst. Med Bibliotekarforbundet i klammer – "moderne" klammer og ikke parentes! – vil man sørge for at historien også henger med.

Det nye navnet blir Viden & Kultur [Bibliotekarforbundet] – hvis
forbundets medlemmer stemmer for det senere i høst. Med
Bibliotekarforbundet i klammer – "moderne" klammer og ikke parentes! –
vil man sørge for at historien også henger med.

– Bibliotekarforbundet er også et sterkt og godt navn, men kan ikke bære det vi skal nå, sier leder Pernille Drost til bladet Bibliotekspressen.

– Å være bibliotekar er ikke lenger så entydig, sier hun videre. – Som formann for Bibliotekarforbundet har jeg brukt mye krutt på å fortelle hva bibliotekarer også kan, både i det private og det offentlige arbeidsmarked. Bibliotekarforbundets navn er en hindring, fordi funksjonstittelen er meget avgrensende. Vi har behov for å fortelle mer om hva vi gjør.

– Red.