Nedleggelse av NRK-biblioteket?

Jeg er bibliotekar i NRK Biblioteket. Hver dag kan jeg gå hjem og se konkret hvordan research, informasjon, bilder, fakta osv fra oss brukes i NRKs programmer på tv, radio og på nett.

Jobbhverdagen er variert og hver dag får mine kolleger og jeg tilbakemeldinger om at vår samling og vår jobb er uvurderlig i NRKs programproduksjon. Fakta skal sjekkes, info søkes opp, tidsbilder finnes frem, kostymeavdelingen skal ha inspirasjon til nye serier, rekvisitten skal gjenskape interiører, sporten vil ha resultater fra 50-tallet eller avisoppslag om den første norske tippekampen…

Nå er NRK Biblioteket foreslått nedlagt. Altså ”det fysiske” biblioteket. Mandag ble det lagt frem en rapport i NRK med tittelen ”Morgendagens Mediehus”. En prosjektgruppe har sett på innsparingsmuligheter og foreslått en rekke kutt. Ikke alle forslagene skal vedtas, men 100 millioner skal spares. Mer om det her: http://nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7382218

1,6 millioner skal spares på dette, og plassen kan brukes til noe annet. Det fysiske biblioteket tar plass.

I rapporten er en negativ effekt av forslaget at ”Medarbeiderne må finne litteratur gjennom nettet og fra andre bibliotek, noen vil oppleve dette som en reduksjon i servicenivå”… ”Reduksjon i servicenivå” er et annet uttrykk for at mange programskapere vil bruke mye tid og penger på å finne tilbake til informasjon som i dag finnes i NRK Biblioteket. Merarbeid og eventuelt kjøp av bibliotektjenester er faktiske merutgifter for NRK.

Det er vanskeligere å lage et regnskap over tapt kvalitet og orginalitet i programmene. Jeg er en av mange som reagerer sterkt på forslaget om å kutte biblioteket. Selvfølgelig bibliotekarer, men også mange programskapere.  Vi er redde for at NRK mister noe vesentlig dersom dette gjennomføres. NRK skal fortsatt bidra med mangfoldig, troverdig, viktig og nyskapende innhold, i følge rapporten. Biblioteket er et viktig verktøy i programskapingen, og bidrar til nettopp mangfold, kvalitet og troverdighet i NRKs programtilbud. Det bidrar neppe til økt lisensbetalingslyst dersom NRK skal bli det samme som de andre kanalene på markedet.

Påstandene om at alt kan bestilles på nettet gjenspeiler dessverre et mangelfullt syn på medieuniverset slik det er i dag.

Heldigvis opplever mange journalister og programskapere i NRK at dette vil påvirke deres jobbhverdag svært direkte, og gir uttrykk for dette. Men prosessen videre er kjapp, 6. desember avgjørelser tas av direktørmøtet. Jeg er bekymret for at avgjørelser blir basert på et mangelfullt faktagrunnlag.

Mvh Ingeborg Rygh Hjorthen, Bibliotekar i NRK Biblioteket

Innlegget ble publisert på Biblioteknorge-lista 17.11.10