Og vinneren ble…»En gammel Opel full av bøker»

Vi gratulerer Nina M. Soelberg med førsteplassen i Bok og Biblioteks artikkelkonkurranse for bibliotekarstudenter.

Bok og Bibliotek utlyste i tidlig i 2010 en artikkelkonkurranse for bibliotekarstudenter. Det ble imidlertid ingen respons, så vi måtte lage en plan B. I den innledet vi et samarbeid med Høgskolen i Oslo, avdeling JBI hvor høgskolelektorene Unni Knutsen og Tone Moseid plukket ut fem oppgaver skrevet av 3.klassestudenter høsten 2010. Disse oppgavene var både lange og akademiske i formen, så mye måtte gjøres for å få dem over på et format som egner seg for trykk i Bok og Bibiotek.

Denne utfordringen tok studentene på strak arm i vårsemesteret 2011, midt i en travel studiehverdag og skriving av bacheloroppgave. I april var alle fem artiklene modne for juryering.

Og vinneren ble: «En gammel Opel full av bøker» av Nina M. Soelberg Johnsen.

Deretter fulgte:

2. Anne Brit Løland, Elise Valseth og Stine S. Bertnes: ”Én logo for alle?”

3. Delt mellom:

• Marie-Luise Faatz, Linda Nergård og Caroline Seljestad: ”Er du helt utenfor – om digitale klasseskiller og bibliotekets ansvar”

• Amalie Klæbo og Marte Stølan Flesvig: ”Lov kontra virkelighet – om pasientbibliotek i praksis”

• Karianne B. Vodáková: ”Planlegging – eller bibliotekets naturlige utvalg?”

Juryen besto av

• professor Ragnar Audunson, Høgskolen i Oslo, avd. JBI

• seniorforsker Jørgen Lorentzen, leder i Norsk faglitterær- og oversetterforening

• instituttleder Jack Andersen, Det Informationsvidenskabelige Akademi, København

Alle fem artiklene står på trykk i Bok og Bibliotek nr 3/2011, som nå er til utsending.

Ønsker du abonnement på Bok og Bibliotek?