Økt nedlasting av e-bøker og lydbøker i Norge

– Nye tall fra undersøkelsen Kulturkonsum i krisetider fra Handelshøyskolen BI viser vekst i betalt nedlasting av e-bøker og at flere nå betaler for nedlasting av lydbok enn av e-bok. Gratisnedlastingen er stadig størst, sier prosjektleder og professor Anne-Britt Gran.

Andelen av befolkningen som benytter betalt nedlasting av e-bøker har gått opp fra 4 til 6 prosent fra høsten 2009 til våren 2010, en betydelig økning tatt i betraktning fraværet av norske e-bok løsninger. De som har benyttet seg av dette, har i snitt betalt for 5 e-bøker i en halvårsperiode. For aldersgruppen 15-20 år var snittet 2,5 e-bøker. Dette betyr at små, men viktige markedsandeler av den nye e-bokøkonomien tas av internasjonale aktører som Amazon, sier bokbransjeansvarlig Anitra Figenschou.

– Årsaken er at det ennå ikke finnes et godt tilbud av e-bøker på norsk, det blir spennende å følge utviklingen nå som Digitalbok.no også vil tilby norske boknyheter.

Betalt nedlasting av lydbok. For første gang målte vi også lydbok-nedlastingen, og det viste seg at den allerede hadde passert e-boken, noe som henger sammen med et mer etablert tilbud av norske lydbøker på nett. Mens 6 prosent av befolkningen hadde betalt for e-bok hadde 7 prosent betalt for lydbok. Disse har i snitt betalt for 3,2 digitale lydbøker i en halvårsperiode.

Lydboken har et annet bruksområde enn e-boken, sier Gran, – den kan som musikken lyttes til overalt, og den har derfor et stort potensial i en digital tid.

Vi laster helst ned bøker gratis. Gratisnedlastingen er størst i begge bokkategoriene. 9 prosent av befolkningen har gratis lastet ned en e-bok, mens 8 prosent har lastet ned en lydbok. Brukerne har i snitt lastet ned 6,5 e-bøker gratis og 5,8 lydbøker gratis på et halvt år. For de under 30 år var snittet 9 e-bøker og 6,1 lydbøker. En utfordring med den digitale lydboken er den ulovlige fildelingen, sier Gran, – for mens e-boken gratis kan lastes ned lovlig fra en rekke nettsteder, er gratisnedlasting av lydbøker ofte ulovlig.

– – – –

Kontaktpersoner: