Seminar om islamisme

Læringssenter og bibliotek ved Høgskolen i Oslo har siden høsten 2011 startet en rekke med seminarer under vignetten Lunsjpåfyll. Neste ute i rekken er seminar og islamisme den 30. mars, hvor vi har invitert Bjørn Olav Utvik (UiO), Ujjal Mazumder (IslamNet) og Shoaib Sultan (Antirasistisk Senter).

Formålet med seminarene har vært å utvikle en plattform for samtale og møter mellom ulike miljørt, og på tvers av faglige grenser – enten det dreier seg om grenser mellom studenter og tilsatte, eller mellom forskjellige faglige tradisjoner. Det første seminaret ble arrangert i september 2011 og tok for seg høyreekstremisme – en naturlig konsekvens av sommerens hendelser i Oslo og på Utøya. Øyvind Strømmen, Kristian Bjørkelo og Lars Gule snakket om erfaringer med høyreekstreme både i Norge og generelt til et lydhørt publikum, før vi åpnet for samtale og spørsmål. Innledningene ble også streamet og ligger tilgjengelig på nettet.

I tillegg til de større halvdagsseminarene har vi forfattermøter under samme vignett. Til det første møtet hadde vi invitert professor Ottar Hellevik til å snakke om sin bok «Mål og Mening» som tar for seg måter å mistolke og misbruke statistikk.

Tilbakemeldingene og oppmøtet har vært over all forventning og vi opplever at biblioteks rolle som tverrfaglig arena og møteplass er forsterket pga møtene. Som Læringssenter og bibliotek vil vi bidra til å sette kunnskap og læring i fokus, uavhengig av form, og dette er en naturlig forlengelse av vår virksomhet.