Smart tavle – Smartboard – er det noe for bibliotek?

Undervisning er krevende, og dialogen med elever kan gjøres på mange
måter. Det er kommet interaktive tavler, som lar deg trykke med

Undervisning er krevende, og dialogen med elever kan gjøres på mange måter. Det er kommet interaktive tavler, som lar deg trykke med fingrene, eller bruke ”tusj”-penner med farge. – Fascinerende, mener Kristin Røijen, ved Læringssenteret, Høgskolen i Oslo.

I England finnes disse nå i mange skoler, og her i landet kommer de mer og mer. Digi.no lar Fronter-sjefen Roger Larsen uttale seg i artikkelen ”Mener elevene må klappe igjen PC’en” 4. april i år, der han mener at skolene bruker PC-er helt feil.

Oppmerksomhet

En læringssituasjon for bruk av databaser er vanligvis i et PC-rom. Det hender at man er i et auditorium, men de fleste fortrekker såkalte ”hands-on”-kurs, der studenter kan gjenta det læreren gjør. Oppmerksomheten er vanskelig i slike undervisningssituasjoner – ofte faller studenter av, og ber læreren gjøre noe om igjen. Hvis man er i et auditorium, er problemet ofte at studentene mister interessen, og det ender med at bare de ivrigste sitter igjen.

Hva er nytt?

Kan Smartboard by på noe nytt? På Høgskolen i Oslo var det et lite kurs ved Helge Høivik (PUS) og Bjørn Smestad (LUI). Dette var laget for Læringssenteret, og etter introduksjonen fra Helge, ble deltakerne satt sammen i grupper for å planlegge hva vi ville presentere.
Bjørn Smestad viste hvordan en PowerPoint tok seg ut på tavla. Selve tavla har et Notebook-program, som gir ”arket” flere muligheter. Lette trykk på lenker lar deg gå rett inn på Internett, eller du kan åpne og lukke bilder. Du kan åpne et tastatur, og skrive eksakte ting inn i søkefelter, eller du kan rable på et tomt ark, som etterpå blir tolket av programmet til å være bestemte ord.

Sa jeg rable? – Flere penner lå i tavlas underkant – svart, blå, rød. Du tar opp en penn, da lyser det i ”skuffen”, og den er aktiv, helt til du legger den ned. Så bruker du neste penn. Til slutt kan resultatet lagres i Notebook. Som lærer kan du legge det ut i Fronter, eller på et annet felles sted. Du kan også bruke en ”svamp”, som ligger ved siden av Smartboard-pennene.

Felles resultater

Deltakerne skjønte fort at dette kunne løse mange utfordringer. Å lagre et felles resultat – det var tankevekkende. Dialoger i klasserommet blir ofte hemmet av at oppmerksomheten blir delt mellom PC og annen aktivitet. Hva om studentene selv søker oppe på den interaktive tavla – eventuelt logger seg inn, med veiledning fra bibliotekaren, eller finner ut hva de vil prøve selv.

En sesjon kunne starte slik, og så kunne studentene gå videre på sine bærbare PC’er. Denne formen minner om kafe-pedagogikk, som blant annet går ut på å samles og spres i flere omganger, og å levere felles resultater. Aktivisering er stikkordet – og selvfølgelig kan dette kombineres med oppgaver.
Krav er sentrale for at studenter skal arbeide selv – og det er mye mer verdt for studenten enn en tradisjonell undervisning. Hands-on-kurs er ganske bra, men tenk hvis alles oppmerksomhet var rettet mot felles aktivitet , og så utprøving på egen hånd!

Som Roger Larsen sier, kan veilederen / bibliotekaren ta mer grep og sørge for en spennende undervisning med digitale tavler.

Bruk i læringssentre

I et læringssenter ville dette bare være en del av alle strategiene, men hvorfor ikke sette inn et Smartboard med PC og tilhørende videokanon, i stedet for et rom med PC’er? Alle vet hva et slikt rom kan kreve av oppdatering og klargjøring. I et slikt læringssenter bør det være nok strøm – det ville vært en stor fordel hvis bærbare PC’er blir mindre strømkrevende med tiden! Men ved bruk av Smartboard-teknologi kan i hvert fall kostnaden til eget utstyr og administrasjon bli lavere!