Bibliotekets litteraturpris 2024

– Biblioteket gjorde meg til forfatter, sier årets vinner av Bibliotekets litteraturpris Frode Grytten

Bibliotekets litteraturpris for 2024 går til Frode Grytten – for boka Den dagen Nils Vik døde. Forfatteren er litt ekstra stolt og glad for prisen fordi den er stemt fram av bibliotekarer og publikum fra hele landet.

Populær vinner: Frode Grytten og bibliotekdirektør i Oslo Merete Lie under utdelingen av Bibliotekets litteraturpris på Deichman Bjørvika tirsdag 15. oktober.

– Du vet, det var jo biblioteket i Odda som gjorde at jeg ble forfatter, minner han om.

Grytten har både sagt og skrevet det før: han er en ihuga bibliotekgjest, og det har han vært hele livet. Men det har ikke kommet av seg selv. Han gir mye av æren for sin bokinteresse til en innovativ og utrolig dyktig biblioteksjef på heimplassen Odda da han vokste opp.

– Ekstra stort

– Blir man «vant til» å motta priser?

– Først må jeg si at det nå ikke har vært så tett mellom dem da, sier han litt avvergende. Før han iler til med å understreke at hver enkelt pris bringer sin egen glede. Og akkurat dette å bli tildelt Bibliotekets litteraturpris for 2024 henger høyt:

– Ja, det blir ekstra stort i og med at jeg har og har hatt et spesielt forhold til biblioteket hele livet. Det er vanskelig å overvurdere bibliotekets betydning, understreker han. Og legger til at det i alle fall har vært slik for ham, helt siden den lokale biblioteksjefen sørget for at alle skoleklasser hadde en liten tralle med nøye utvalgte bøker for det klassetrinnet man gikk på:

– Dette skapte en leseglede og ikke minst leselyst som jeg har hatt hele livet. Samtidig har det også bidratt til at jeg etter hvert ble forfatter, det er det liten tvil om.

Takknemlig

Bokbad: Frode Grytten og Janne Stigen Drangsholt på scenen under tildelingsarrangementet på Deichman Bjørvika.

Vinnerboka Dagen da Nils Vik døde følger Nils Vik på hans siste reise. Han er en enkel mann med en enkel jobb som består i å få folk over fjorden med båten sin, og få dem hjem igjen. Men det som ser enkelt ut, viser seg gjerne å være mer komplisert. Dette er en mann som kan elske bare en kvinne, og som elsker henne fortsatt, nå som han legger ut på sin siste reise.

– Boka som jeg får prisen for, er forresten utgitt i 18 land – eller er det blitt 19 nå tro? I alle fall er det vanskelig å tenke seg dette uten samspillet med bibliotekene, slår Grytten fast.

– Jeg er utrolig takknemlig for det biblioteket har gitt meg av leseglede og gode opplevelser gjennom alle disse årene. Og nettopp bibliotekene har uten tvil bidratt til en vid spredning og ikke minst bredde blant publikum som jeg ellers ikke ville ha oppnådd.

Bibliotekets litteraturpris

Frode Grytten ble tildelt Bibliotekets litteraturpris under et arrangement på Deichman Bjørvika i Oslo tirsdag 15. oktober.

Prisen ble stiftet i 2019. Da tok storbybibliotekene i Bergen, Bærum, Drammen, Kristiansand, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim initiativ til å invitere alle landets folkebibliotek med på å lage en ny litterær pris, bygget på bibliotekenes verdier.

Bibliotekets litteraturpris går til en voksenbok som er utgitt på norsk de siste fem årene. Bibliotekansatte og publikum stemmer fram vinneren.

I fjor vant Bjørn Hatterud med boka Mjøsa rundt med mor. Steffen Kverneland vant med En frivillig død da prisen ble delt ut for første gang i 2022.

Dette var årets nominerte:

1. Den dagen Nils Vik døde, Frode Grytten

2. Sommeren med Balder, Øyvind Berg