Bibliotekforeningen har fått ny leder

– Vi må bevare og utvikle bibliotekene som fristeder for kunnskap, mennesker og sosiale møter, sier Bibliotekforeningens nye leder Helene Voldner.

Valgt: Helene Voldner er ny leder i Norsk Bibliotekforening.

Den nye lederen ble valgt under Biblitoekforeningens landsmøte i Haugesund 17. april.

– Vi skal fortsette å jobbe for gode rammevilkår for alle typer bibliotek, og skal jobbe for at vi skaper rom og steder der folk kan møtes, og der folk kan møte litteraturen. Vi må bevare og utvikle bibliotekene som fristeder for kunnskap, mennesker og sosiale møter, sier Voldner.

Sammen med et styre som representerer en bredde i bakgrunn og kunnskap er Norsk bibliotekforening rustet og engasjerte for å jobbe for bibliotekene framover, skriver Bibliotekforeningen.

Helene Heger Voldner har jobbet i Deichman i flere år, blant annet på Furuset bibliotek og aktivitetshus, Deichman Bjørvika, og sist som prosjektleder på Demo Linderud. Hun har tidligere jobbet med litteraturfestivaler og ulike formidlingsprosjekter innen litteratur. Hun har vært konstituert leder fra januar 2024, og nestleder i foreningen siden 2022.

Lederduo: Nestleder Karianne A. Aam og leder Helene H. Voldner i Norsk Bibliotekforening.

I tillegg til Voldner består Biblitoekforeningens styre av nestleder Karianne A. Aam (Fylkesbiblioteket i Akershus, Buskerud og Østfold), styremedlemmene David Kvamme Høvik (Årstad vidaregående skule, Bergen), Torgeir Brun (Seksjon for ABM, Møre og Romsdal fylkeskommune), Mari Hopland (Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg), Tina Halkinrud, Akershus universitetssykehus og Terje Håkstad (UiT Norges arktiske universitet).

Vararepresentantene er Ayse Koca (Norsk barnebokinstitutt), Elisabeth Jensen Lombnæs (Gamlebyen skole, Oslo) og Bjørn Kjetil Fredriksen (Rogaland fylkesbibliotek).

Landsmøtet i Norsk Bibliotekforening ble arrangert i forkant av Bibliotekmøtet 2024 17.-19. april.