Bjørn Ousland får Skolebibliotekarforeningens litteraturpris 2024

Prisen får han for sine barne- og ungdomsbøker. Ouslands forfatterskap er rikt og variert, og omfatter tegneserie, ekspedisjonsbøker og bildebøker, skriver juryen i en pressemelding.

Polarhistorie: Bjørn Ouslands illustrasjon til forsiden av boka Oppover - Roald Amundsens spektakulære luftferder.

Bjørn Ouslands bokunivers er fantasifullt og oser av kreativitet, skriver juryen.

Skolebibliotekarforeningen litteraturpris deles ut årlig som en honnør og en stimulans til en forfatter av norsk barne- og ungdomslitteratur.

Bjørn Ousland

Bjørn Ousland er tegneserieskaper, illustratør og barnebokforfatter. Han har høstet stor anerkjennelse for sine humoristiske tegneserier, barnebokillustrasjoner, ekspedisjons- og bildebøker og mottatt en rekke priser, skriver forlaget Cappel Damm på sine nettsider.

Juryens begrunnelse

"Leseren blir dratt inn i historier som fortelles på uttrykksfulle måter i både ord og bilder. Det er det som er så unikt i Ouslands bøker, fortellingene skapes i samhandlingen mellom de fantastiske tegningene og fantasifulle og rike tekstene. Også når sjangeren er sakprosa klarer Ousland og formidle historien med kreativitet og varme. Selv om fortellingene først og fremst er for barn og unge, har de en form som også gjør dem til allalderbøker.

Barneleserne kan fryde seg over de humoristiske bøkene om Bisk, men kan også dykke ned i eventyr som Dragejakten eller grøsserne Småbarnsuppe og Knokkeldans. Kanskje kan noen voksne lesere bli litt forskrekket over så mye grøss og gru, men barna elsker det. Bildene er fargesprakende, humørfylte og fulle av detaljer, noe som passer barneleseren godt. Også ender det heldigvis alltid godt.

I bokserien om polfarerne tar Ousland leserne med på utrolige og spennende ekspedisjoner. Gjennom en sjangerblanding av bilder, tekst og tegneserie, skaper han en unik sjanger i sakprosa for barn og unge. I denne bokserien spiller tekst og bilder sammen i en perfekt enhet. Helheten gir leseren et godt innblikk i polfarerne og ekspedisjonene, samtidig som man kan fantasere seg vekk i bildene å få følelsen av å selv være med på de u3trolige historiene.

Bokslukeren er en nydelig fabel om leseglede, vennskap og frykten for at alle bøker i verden forsvinner. Juryen som består av skolebibliotekarer, falt umiddelbart for denne fortellingen som vi leste som en hyllest til skolebibliotekarer landet rundt.

Bjørn Ouslands bøker leses på skolebibliotek landet rundt. Bøkene gir leseglede og leselyst. Vi håper på flere bøker til barn og ungdom i årene som kommer."

Juryen har betstått av skolebibliotekarene Cathrine Bergan, Nina Bigum Udnesseter og Anke Lillehauge.