Kunsthistoriker ved roret

Deichman får ny sjef for hovedbiblioteket i Bjørvika

Gerd Elise Mørland (47) er ansatt som ny avdelingsdirektør for Deichman Hovedbibliotek. – Intet mindre enn en drømmejobb, sier hun selv.

Kjent fjes: Etter flere år som leder av programarbeidet ved Deichman tar Gerd Elise Mørland nå over som avdelingsdirektør for Deichman Bjørvika.

Den nye avdelingsdirektøren vil være en sterk ambassadør for innholdet i et folkebibliotek i utvikling, skriver Oslo kommune i pressemeldingen som ble publisert 26. juni

Hovedbiblioteket leverer tjenester til alle de 24 Deichmanbibliotekene i Oslo, samt publikumstjenestene i hovedbiblioteket.

Kunst og litteratur

Gerd Elise Mørland er utdannet kunsthistoriker. Hun har vært avdelingsdirektør på Munchmuseet, der hun blant annet bygget opp en avdeling med ansvar for formidling i Bjørvika, digitalt og internasjonalt. Hun har også vært redaktør for Periskop.no, som er et tverrfaglig tidsskrift om kunst for barn og unge, høyskolelektor ved Høyskolen i Oslo og Akershus og kurator ved ulike institusjoner. Hun har i flere år også virket som skribent og kritiker, nasjonalt og internasjonalt.

I 2019 var hun bidragsyter og sammen med Charlotte Blanche Myrvold redaktør for boka Kunstformidling - fra verk til betrakter (Pax forlag).

I Deichman startet Gerd Elise Mørland som seksjonsleder for formidling og program, og siden januar 2024 har hun også vært konstituert i stillingen som avdelingsdirektør for hovedbiblioteket.

Drømmejobb

- Å få være med å utvikle det fantastiske bibliotektilbudet i Deichman Bjørvika er intet mindre enn en drømmejobb! I en tid med store endringer i hvordan vi blir informert og underholdt, har Deichman evnet å nå langt flere med lesing og kunnskapsdeling enn tidligere. Deichman har gjennom mange år utviklet seg til å bli ledende takket være engasjerte og nytenkende ansatte, sier hun.

- Jeg gleder meg til å få lede og legge til rette for at de ansatte i hovedbiblioteket skal få fortsette å gjøre Oslo til en by som utmerker seg med svært gode folkebibliotek, legger hun til.

– Ambisiøs og engasjert

Biblioteksjef Merete Lie sier at hun er veldig glad for at Gerd Elise Mørland takket ja til jobben som ny leder av hovedbiblioteket.

- Gerd Elise er ambisiøs og engasjert, og har bred erfaring fra formidling. Hun vil bidra sterkt til å konsolidere og løfte Deichman ytterligere framover, og har erfaring med å gjennomføre prosesser på tvers i kulturorganisasjoner.