Sametinget mottar pris fra amerikanske Library of Congress for lesekampanjen Lohkh munnjien/Loga munnje/Les for meg

Utmerkelsen gis til organisasjoner i USA og internasjonalt som utmerker seg ved å tilby unike, nyskapende og bærekraftige strategier for å fremme lesing og leseferdigheter. Bak tildelingen står det amerikanske nasjonalbibliotekets Library of Congress Literacy Awards Program.

Høytlesning: Forfatter Birgit Andersen leser sin egen tekst i boken Revungen, en av bøkene som er oversatt til samiske språk som en del av lesekampanjen Loga Munnje.
Stolt prisvinner: Maja Kristine Jåma representerer Sametinget som har mottatt en internasjonal utmerkelse for lesekampanjen Loga Munnje/Les for meg.

Sametingets bibliotek får prisen for prosjektet Lohkh munnjien/Loga munnje/Les for meg som er utviklet i samarbeid med Foreningen !les, Senter for samisk i opplæring og kommuner rundt i landet.

– Vi er utrolig stolte over å motta denne prisen, sier sametingsråd Maja Kristine Jåma (NSR) i en pressemelding fra Sametinget.

– En velfortjent anerkjennelse av det enestående arbeidet med Loga munnje / Les for meg, uttaler daglig leder Vibeke Røgler i en pressemelding fra Foreningen !les.

– Prosjektet er basert på Bokstart, og er en viktig del av vårt felles arbeid for å styrke barns språk og kultur gjennom lesing, sier Røgler.

Gratis bøker til barnefamilier

Loga munnje er et leselysttiltak som oppmuntrer voksne til å lese, synge, rime, joike og prate med barn på de samiske språkene. Med tiltaket får småbarnsfamilier gratis bokpakker og materiell på samiske språk, enten via helsestasjonen eller familiens lokale bibliotek. Ved å ha tilgang til bøker, legger prosjektet til rette for at foreldre kan lese sammen med barna sine på de samiske språkene. Slik gir Loga munnje muligheter for at barn får en tidlig og god språklig start. Målet er å styrke samiske barns språklige og kulturelle identitet, samtidig som det skapes gode lesevaner og interesse for samisk litteratur i tidlig alder.

Samarbeider: Lesekampanjen Loga munnje er basert på Bokstart fra foreningen !les der Vibeke Røgler er leder.

I dag deltar 35 kommuner i prosjektet og etterspørselen etter bøker og materiell til helsestasjoner og bibliotek har vært stor, skriver Samtinget.

Planlegger nye tiltak

– Vi ser frem til å bygge videre på denne utmerkelsen gjennom å legge til rette for arrangementer, og i samarbeid med bibliotek, helsestasjoner og barnehager, uttaler Maja Kristine Jåmå.

– Sametinget er også i gang med å utvikle nye måter å inspirere den samiske storfamilen til å lese høyt for barna på – Áhkku ja áddjá lohkki munnje! Ved å oppmuntre alle til å delta i høytlesingen, fokuseres det på kulturelle særpreg som tilhører det samiske samfunnet, noe som er utrolig viktig for både språklig og kulturell utvikling, sier Jåma.

Prisen skal deles ut i Washington DC 30. oktober i år. Ansatte fra Sametingets biblioteket vil være til stede for å motta prisen.