Bibliotekrommet – en del av formidlingen

Bibliotekrommet forteller en historie og er en del av formidlingen. God bibliotekdesign er et resultat av et kreativt samspill mellom bibliotekfaglig og designfaglig kompetanse.

Bibliotekets design er ingen nøytral ramme rundt en samling medier eller aktiviteter. Bibliotekets design – måten huset er bygget på, hvordan det er innredet – forteller en historie om hva som er formålet med biblioteket. I det klassiske biblioteket var ro og orden stikkordene. Kortkatalogen, skranken, lesesalen, reolene, var alle symboler på tradisjoner og strenge hierarkier. Formidlingen var enveis, fra bibliotekar til bruker, for bibliotekarene hadde makten, de behersket nemlig klassifikasjonssystemene og emneordsregistrene.

De siste tiårene har det vokst fram et annet bibliotek. Bøker og andre medier er fortsatt viktige, men synet på hva som er kunnskap og hvordan den formidles, er i endring. Brukeren er ikke lenger noen passiv mottaker av kunnskap, informasjon og kulturelle opplevelser. Brukeren er med på å definere innholdet i biblioteket ved å ta det i bruk på nye måter. I stedet for å se på biblioteket som et sted som først og fremst skal «skape orden i kaos», er bibliotekarer, arkitekter, designere og byplanleggere i dag mer opptatt av å skape bibliotekrom som åpner for et mangfold av aktiviteter og opplevelser innenfor kulturelle og kunnskapsmessige rammer.

Vi gir på de nesten sidene noen smakebiter på hvordan de nye tankene om bibliotek kan gi seg fysiske uttrykk i innredningen av bibliotek. Bli først med en tur til Herning på Jylland, hvor et tidligere stort butikklokale ble forvandlet til et av Danmarks fineste bibliotek. Så tar vi en tur til Grimstad, som fikk sitt nye bibliotek høsten 2017. Vi gir også noen glimt fra Narvik og Kløfta, og presenterer til slutt en nyttig sjekkpunktliste for oppussing, ombygging og nybygging.