Boksamling belyser FNs bærekraftsmål

Bærekraftsbiblioteket skal gi godt grunnlag for små og store barn til å reflektere over og diskutere FNs 17 bærekraftsmål. Samtidig skal bøkene gi barna gode leseopplevelser.

– Målet med Bærekraftsbiblioteket er at barn skal reflektere over bærekraft ut fra deres egen lesning, tanker og refleksjoner. Samtidig skal de få lese ny og god litteratur, sier Ingeborg Sivertsen Landfald, formidlingskonsulent ved Norsk barnebokinstitutt som holdt digitalt foredrag om Bærekraftsbiblioteket under Nordisk Barnebokkonferanse (NBBK) 2021.

Sekretariatet for Bærekraftsbiblioteket ligger hos Norsk barnebokinstitutt, men en lang rekke barnelitterære aktører står bak boksamlingen.

Nyttig for bibliotekene

Den norskspråklige samlingen på 84 titler dekker hvert av FNs 17 bærekraftsmål. Boksamlingene, som ble opprettet høsten 2020, er utarbeidet for å brukes i lesesirkler for barn i alderen 6-12 år. Det er en gratis ressurs som kan brukes av både bibliotek, skoler og andre som vil formidle litteratur med bærekraft som underliggende tema.

Titlene er valgt ut for å være så representative som mulig. De skal være skrevet på norsk, men skal også representere samisk litteratur og ulike kulturer rundt om i verden. Både skjønnlitteratur og faglitteratur er representert. Det er også tatt høyde for barnas ulike nivå av modenhet og leseevner. Det er stor forskjell på elever i 1. og 7. klasse. Fargekoder viser hvem de ulike titlene passer best for. Flere bibliotek og skoler rundt om i landet har tatt Bærekraftsbiblioteket i bruk.

– Vi har fått veldig god respons fra brukerne. De er spesielt fornøyd med boklistene våre, sier Landfald.

Hvert tema har ei variert bokliste med fem eller flere titler. Trøndelag fylkesbibliotek er en av Bærekraftsbibliotekets brukere. De har allerede en stor og populær lesesettsamling som er mye brukt av trønderskolene.

– Vi ønsket å gjøre Bærekraftsbiblioteket kjent og tilgjengelig, og så det som en naturlig forlengelse av lesesettjenesten vår, sier Malin Kvam, rådgiver ved Trøndelag fylkesbibliotek.

Har forslag til spørsmål og aktiviteter

Titlene i de 17 bærekraftsmålenes boklister presenteres på et lettfattelig språk slik at barna selv kan velge hvilken bok de ønsker å lese. Det følger også med en nettside beregnet på voksne. Her ligger det forslag til spørsmål og aktiviteter relatert til bøkene og det aktuelle bærekraftsmålet.

– Slik kan barna få en litterær inngang gjennom lesesirkler og litterære samtaler, før de fordyper seg i aktiviteter som gjør det enklere å forstå bærekraftsmålene ut fra barnas egne tanker og refleksjoner, sier Landfald.

Oppgavene kan for eksempel være at barna skriver en kreativ tekst rundt temaet de har lest og snakket om, eller at de bygger en modell for en miljøvennlig drømmeby. Lesesirklene er ikke avhengig av at barna leser samme bok. Det er nok at de leser bøker fra samme bokliste.

Noen besøk ble gjennomført, andre måtte utsettes

Koronapandemien, som forvandlet NBBK fra en myldrende festival for nordiske barnebokinteresserte, til en konferanse formidlet via YouTube, har også lagt begrensninger på hvordan Trøndelag fylkesbibliotek kunne ta Bærekraftsbiblioteket i bruk. En bokbussturné måtte avlyses. Til erstatning for besøket fra bibliotekarene fikk klassene tilsendt formidlingsvideoer sammen med bokkassene, bokmerkene og plakatene.

Et formidlingsopplegg, som fylkesbiblioteket fikk støtte fra Fritt Ord til å gjennomføre, der bærekraftsmål nr 1, «Utrydde fattigdom», skulle resultere i barnebokbad og heldags litteraturfestivaler i et av Trøndelags folkebibliotek, er utsatt til høsten 2021.

Men koronaen ødela ikke alt. Under kunst- og kulturfestivalen Vrimmelfestivalen i Namdalen besøkte Trøndelag fylkeskommunes bokbuss tre barne- og ungdomsskoler i Ytre Namdalen.

– For barneskolen arrangerte vi bokprat om bøkene som går på bærekraftsmål 15, «Livet på land». For ungdomsskolen hadde vi et opplegg med forfatter Anne-Grethe Leine Bientie, forfatter av boka «En skikkelig flink liten reingjeter,» sier Malin Kvam.

Samlingen revideres hvert år

Den trønderske bokbussen skal brukes til å promotere Bærekraftsbiblioteket gjennom ordinær kjøring, utstillinger og arrangement. Oversikt over de 21 titlene Trøndelag fylkesbibliotek har kjøpt inn, ligger søkbart under søkeordet «Bærekraftsbiblioteket» på fylkesbibliotekets nettside.

Under Bærekraftsbiblioteket sentralt hos Norsk barnebokinstitutt er noen av de 84 titlene brukt til flere av bærekraftsmålene. Samlingen skal revideres hvert år framover, slik at det vil komme flere bøker til.

Fakta:

Følgende står bak Bærekraftsbiblioteket:

Den Norske ForleggerforeningNorsk BibliotekforeningIBBY Norge, Norsk Forfattersentrum, Norsk OversetterforeningNorsk Faglitterær Forfatter- og OversetterforeningNorsk Litteraturfestival, Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere, Leser søker bokForeningen !les, Bokklubbene, forskningsmiljøet NaChiLitCul ved Høgskulen på Vestlandet, Lillehammer UNESCO litteraturbyFN-sambandet og Norsk barnebokinstitutt.