Ny småbarnsavdeling tar form

Ombyggingen av småbarnsavdelingen på Nedre Eiker bibliotek nærmer seg slutten.

Fortsatt (12. november) er arealet en byggeplass med verktøy og materialer i et salig rot. Men noe begynner å ta form, blant annet den lille hytta innerst i lokalet.

– Tanken er at den skal være en slags hytte i skogen, sier interiørsnekker Patrick Hill. – Jeg har derfor valgt rustikke materialer og en røff utforming. Her kan barna trekke seg litt tilbake og gjerne ta med bøker inn i hytta.

Ved siden av hytta skal det være en bokkasse – ikke sandkasse, hvor barna bokstavelig talt skal få boltre seg midt i en haug av bøker. Midt i rommet skal det komme et boktre ungene kan få «klatre» i, det skal bli en krok for høytlesning, en sone for tegning og andre kreative aktiviteter. Midt i rommet vil det også stå et akvarium, som de skal få fra dyrebutikken i Mjøndalen. I tillegg skal foreldrene få sitt eget område hvor de kan lese aviser eller gjøre andre ting mens barna utforsker biblioteket.

Et godt sted å være

– Målet er at avdelingen skal være et sted hvor småbarna og foreldrene kan tilbringe tid sammen eller at foreldrene kanskje tar en runde i voksenavdelingen, hvis barna klarer å være alene, sier Hill, som nettopp nå har avsluttet et tilsvarende prosjekt ved Øvre Eiker bibliotek i Hokksund. – Avdelingen skal være et sted hvor foreldrene og barna ønsker å komme tilbake til, et sted som fremkaller positive følelser.

Utformingen av avdelingen, inventaret og fargene, er et resultat av Patrick Hills ideer og resultatet av den brukermedvirkningen (se egen ramme) som ligger til grunn for utviklingsprosjektet. Ved å bruke en egen interiørsnekker blir alt skreddersydd for Nedre Eiker bibliotek, og man unngår å bli det biblioteksjef Jørgen Hovde kaller et «katalogbibliotek».

Identitet

– Man kan jo få kjøpt mye fin ferdigvare, men vi ønsker å gi avdelingen en helt personlig identitet, som spiller opp mot resultatet av brukermedvirkningen, sier Hovde og forteller at flere kom bort til ham på den store Biblioteklederkonferansen i høst og fortalte at de hadde lest om prosjektet i Bok og Bibliotek (nr 4-2018, s. 19-21).

Hovde er overbevist om at brukermedvirkning er viktig.

– Jeg vet at mange kolleger vil si at man kan håndtere det meste ved hjelp av bare bibliotekfaglig kompetanse, og at brukermedvirkning er unødvendig. Men biblioteket er til for brukerne, og det er viktig å lytte til brukernes ønsker og behov. Det var for eksempel veldig interessant å få vite at brukerne ser på kjøpesenteret som en konkurrent til biblioteket, sier Hovde og legger til:

– Når man inviterer brukerne inn i et utviklingsprosjekt, er det viktig at de blir hørt og at man forsøker å forstå hva de mener og har behov for. Hvis ikke vil brukerne føle seg lurt, og det er ikke bra for en institusjon som biblioteket.

Oppdagelse

Lederen for småbarnsavdelingen, Inger Mortensen, gleder seg til at avdelingen blir ferdig, sannsynligvis før jul.

– Den forrige avdelingen var nokså tilfeldig laget, og gått ut på dato. Nå får vi en småbarnsavdeling å være stolt av. Jeg tenker oppdagelse kan være et viktig stikkord for avdelingen. Vi vil i stor grad gå bort fra vanlig bibliotekoppstilling av bøkene, men i stedet plassere dem i bokkasser på gulvet. På den måten kan barna selv lete fram bøker de syns virker spennende. De bøkene som egner seg for høytlesing, vil vi likevel ordne mer tradisjonelt i en bokhylle, sier Mortensen og legger til:

– Vi vil også ha en del spill og leker, av typen lego, men de må foreldrene spørre etter. Dette for å hindre at vi framstår som en slags lekestue. For vi er jo et bibliotek, og rammene rundt aktivitetene må være læring og kultur.

Brukermedvirkning Brukermedvirkning er et viktig stikkord i utviklingsprosjektet. Biblioteket engasjerte derfor konsulentbyrået Innsikteriet til å gjennomføre fokusgruppeintervjuer. Byrået snakket med både foreldre som var bibliotekbrukere og ikke-brukere. Dette fremskaffet mye viktig informasjon om hva slags forventninger småbarnsforeldre hadde til en moderne småbarnsavdeling. Kriteriet for deltakelse i fokusintervjuene var at man var småbarnsforeldre med barn i alderen 0-6 år. Innbyggere skulle være fra Nedre Eiker, og det var viktig med både kvinner og menn. Den ene gruppen var småbarnsforeldre som bruker biblioteket sammen med småbarna. Den andre gruppen var småbarnsforeldre som ikke bruker eller aldri har benyttet biblioteket med småbarna. Nasjonalbiblioteket har støttet prosjektet med 350 000 kr