Trøndelag fylkesbibliotek er Årets bibliotek 2019!

Trøndelag fylkesbibliotek er Årets bibliotek 2019! Fra venstre: Hildegunn Hestnes (leder Trøndelag fylkesbibliotek), May Britt Lagesen (medlem av Trøndelag fylkesting og leder i hovedutvalget for kultur), Morten Olsen Haugen (rådgiver Trøndelag fylkesbibliotek) og Hanne-Lena Wilks (språksenteret Gielem Nastedh).

Trøndelag fylkesbibliotek sitt arbeid for samisk språk er av stor og livsviktig betydning for de små samiske språkene i Sapmi, og for kulturelt språkmangfold i hele Norge.

Trøndelag fylkesbibliotek ble kåret til Årets bibliotek 2019 i skarp konkurranse med Grimstad bibliotek og Deichman Grünerløkka, som alle har utmerket seg på hver sin måte. Trøndelag fylkesbibliotek samarbeider tett med språkbrukere, tolker, forlag og samiske miljø på en helt unik måte. Prisen ble delt ut av fotograf Jo Straube torsdag ettermiddag.

– Dette arbeidet passer veldig godt inn i FN sitt år for urfolksspråk. Dette er et arbeid i verdensklasse,sier Norsk Bibliotekforenings leder Mariann Schjeide.

Juryen har bestått av:

Vebjørn Rogne, redaktør BOK365

Bente Riise, generalsekretær i Norsk Tidsskriftforening

Jo Straube, fotograf

Trud Berg, leder Stormen bibliotek, fjorårets vinnar

Mariann Schjeide, leder Norsk Bibliotekforening

Juryens begrunnelser

Kontakt

Norsk Bibliotekforenings leder Mariann Schjeide, 415 44 647, ms@norskbibliotekforening.no

Vinnerbiblioteket Trøndelag fylkesbibliotek, seksjonsleder Hildegunn Hestnes, 74 17 53 36

(Kilde: Pressemeldling fra Norsk Bibliotekforening)