Får alle være med på festen?

E-BORGERSKAP Er vi på vei mot et samfunn der alle er e-borgere? Eller utvikler vi et samfunn med digitale klasseskiller? Dette var tema for E-borger-konferansen som VOX, senter for læring i arbeidslivet, arrangerte i januar. Bibliotek kom til å stå sentralt i paneldebatten på konferansen.
-Innen 2008 skal Norge ha en høyhastighets-infrastruktur på plass, digital kompetanse skal være et sentralt tema og vi skal være i fremste rekke i bruk av IKT i utdanninga, sa Eldbjørg Torsøe, politisk sekretær i utdannings-og forskningsdepartementet, da hun presenterte departementets strategi for digital kompetanse. NHO-direktør Sigrun Vågeng advarte mot å se negativt på utviklinga av digitalteknologien. Hun framholdt at Gutenbergs oppfinnelse av boka var et framskritt sjøl om det varte lenge før boka ble allemannseie. Leder av Stortingets utdanningskomité, Rolf Reikvam (SV), ville bruke statlige midler på digitalt innhold for alle, og trakk fram spørsmålet om en nasjonal kunnskapsbase som han nå ville realisere. Lederen av Næringskomiteen, Olav Akselsen (AP) pekte på at det faktisk er større grunn til å bekymre seg for de 5 % av befolkningen som har falt av det digitale lasset, enn om det hadde vært 40 %. De som i dag faller av lasset blir marginalisert. Det rykket litt i øyebrynet hos noen av de få biblioteksfolkene i forsamlinga, når Akselsen mente at bibliotekene nå kunne få en renessanse: Som steder hvor folk ikke bare kunne få tilgang til nettet, men også veiledning og hjelp. Når det offentlige i større grad regner med at folk bruker nettet, må vi ha et apparat til å hjelpe de som er nett-analfabeter.

Bibliotekene må reparere
LO-nestleder Finn-Erik Thoresen pekte på at ca 30 % av befolkningen har problemer med å lese, skrive og regne, og at dette er problemer som forverrer seg i møte med nettet. Noen har svikta, tordnet Thoresen, og påkalte bibliotekene som de som kunne reparere dette. Rolf Reikvam følte nærheten til regjeringskontorene tynge, så han nøyde seg med å love mer penger til bibliotekene uten å si noe tall.

Tron Øgrim utfordret forsamlingen på at hver elev bør ha en egen bærbar PC i videregående skole. -Jeg foreslår dette, ikke fordi jeg er glad i maskiner, men nettopp fordi jeg ikke vil ha en pedagogikk som dreier seg om bruken av en PC som er lenka fast i veggen. Slik er det i u-landsskoler: Når man mangler blyant og papir, dreier alt seg om blyant og papir. Å dele en PC er som å dele tannbørste, mente Øgrim. Det var Eldbjørg Torsøe slettes ikke enig i, hun mente tvert imot at det ga bedre pedagogikk og mer samarbeid å dele PC. Odd Roger Enoksen ville heller ikke love PC-er til alle elever: Bruk heller pengene på utvikling av gratis programvare og gi resten av pengene til bibliotekene, var hans forslag.