Folkebibliotek kaster ut Dewey

Det lille folkebiblioteket i New Ash Green i Kent, England har kvittet seg med Dewey Desimalklassifikasjon og mesteparten av de gamle bøkene.

av Runar Eggen og Åse Kristine Tveit

Det tar litt tid å komme seg til New Ash Green, og når man først har kommet dit, er det ikke så lett å finne biblioteket. Med mindre man spør lokalbefolkningen. Det gjorde ikke vi.

Vi reiste nemlig på instruksjonene til vår lille elektroniske GPS-guide “Jane”. Hun ga oss beskjed om å ta til høyre i neste kryss, deretter to hundre yards rett fram, så til venstre, gjennom rundkjøringen og så fem hundre yards til vi kom til en ny rundkjøring. Slik fortsatte det til vi fikk høre “you have passed your destination. Please turn and take the first to the left”. “Jane” hadde blitt matet med postnummeret til biblioteket vi skulle besøke, og hun tok oss med cirka 100 meters nøyaktighet til målet. Da vi endelig kom fram etter å ha lidd oss gjennom tre timers stillestående bilkø, var hun ikke dummere enn at hun sa: “You have reached your destination”.

Destinasjonen vår viste seg å være en innbydende liten bygning mellom store trær. Men det var ikke arkitekturen vi var kommet for. Dette biblioteket har nemlig kvittet seg med veiviseren Dewey.

Bøkene er plassert i brede kategorier som ”Romaner”, ”Gjør det selv” eller ”Reiser”, omtrent som i en moderne bokhandel. Istedenfor pinlig nøyaktige klassifikasjonskoder står de ordnet slik at folk kan forstå det. Over hyllene skinner store og tydelige lysskilt. Det er lett å finne fram til bøkene i New Ash Green.

Bare pene bøker
De har bare pene bøker i New Ash Green. Rene bøker. Nye bøker. Bøker det ikke er ekkelt å ta i. Bøker du har lyst til å lese. Dette biblioteket har blitt ”racheled”.

Da Dewey ble kastet ut, forsvant også de gamle og slitte bøkene. Saneringen var del av en ekstrem “makeover” der alt forstyrrende rot ble fjernet fra lokalene. Lokalene ble pusset opp innvendig, og skiltingen forenklet. Resultatet er kraftig økt utlån og trivsel.

Men hvordan tok personalet det at veiviseren deres gjennom bibliotekskolen og mange års praksis forsvant? Det var visst ikke så vanskelig, fikk vi høre. Om man vil ha rask gjenfinning av enkeltbøker, kan man jo bare stille dem opp alfabetisk innen kategoriene!

”Jane” satelittnavigerte oss sikkert til vår neste destinasjon. Denne gangen uten køer og uten at vi kjørte for langt. Vel tilbake på flyplassen lurte vi på om vi var blitt ”racheled”, vi også. Og aldri så lite ”janed”.