Sex, streik og sjølproletarisering

En lettere forvirra ung mann gifter seg med en bibliotekar og ender opp som kommunist

FILM Hans Petter Moland er snart klar med sin nyeste film etter anerkjente "The Beautiful Country". Den 24. februar er det premiere på "Gymnaslærer Pedersen", som baserer seg på Dag Solstads roman fra 1982, "Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land". Boken er et ironisk og humoristisk, men samtidig sympatisk, oppgjør med AKP (m-l)-bevegelsen som i vår nære fortid bredde om seg i den norske intellektuelle eliten. Handlingen er sentrert rundt den unge lektoren, Knut Pedersen, som på slutten av 60-tallet får seg jobb på Larvik Gymnas, gifter seg og stifter familie. Hans behagelige middelklasseliv tar imidlertid en uventet vending da han utvikler en sterk fascinasjon for en av sine mer taleføre elever, som viser seg å være en sentral person i det lokale Partiet. Etter hvert blir gymnaslæreren selv i sterkere og sterkere grad trukket inn i den marxist-leninistiske bevegelsen. Splittelsen mellom drømmen om en trygg tilværelse som familiefar og selvoppofrende revolusjonær i kamp for væpna revolusjon er vanskelig å takle, men etter at han innleder et forhold til en av sine partikamerater, Nina Skåtøy, feies all tvil til side, og Partiet dominerer til slutt alle aspekter av hans liv.

Hans Petter Blad har skrevet manus, og legger handlingen tett opp mot Solstads originaltekst. Filmen besørger et interessant innblikk i, og kaster til dels et forståelsens lys over en del av norsk historie som kan virke eksotisk og uforståelig for dagens generasjon. I tillegg kan det skiltes med dampende hete sex-scener og et betryggende utvalg av vår tids kompetente unge skuespillere på rollelisten, med Kristoffer Joner og Ane Dahl Torp i spissen.

Torp er for øvrig valgt ut av Norsk Filminstitutt som Norges "Shooting Star 2006" og presenteres for første gang internasjonalt under filmfestivalen i Berlin, en ære som tilfalt medspiller Kristoffer Joner allerede i 2002. Regissør Moland fikk dessverre ikke "Gymnaslærer Pedersen" ferdig i tide til å delta ved årets festival, men annonserer at Cannes heller ikke er å forakte.

Et helt tilfeldig valgt utdrag fra boka:
Men fra først av var det noe helt annet med lesinga hennes som opptok meg, ja som tiltrakk meg, på en sugende måte. Hun snakka om bøker som ei bok. Hun uttalte seg om bøker akkurat sånn som bokomtalene var i Bok og bibliotek, korte, temmelig overflatiske vurderinger. Lise Tanner sto der ved skranken på Larvik bibliotek i samtale med meg, som nok hadde framstått for henne, og med rette, som en bokelsker av rang, med sine store uskyldige øyne gjømt bak et par runde briller og snakka med sin kvikke norske stemme om all den lidenskap, fortvilelse, lengsel, angst, uhyggelige dødsbevissthet og fanatiske drift mot å strukturere livets kaos, som finnes i alle de tusen bind med bøker som ethvert norsk folkebibliotek inneholder, og alt sammen blei kokt ned til snusfornuftige kommentarer, framsatt med en kjernesunn høy norsk stemme.
Dag Solstad: Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land, Oktober, 1982.