Syphilia overtar Bok og bibliotek

FRA VÅR EGEN VERDEN

”Hvem blir ny redaktør?” spurte vi i forrige nummer og illustrerte med et stort spørsmålstegn inni en tom silhuett. Men før jul ble det, etter en lang prosess, klart at Syphilia Morgenstierne (Mari Toft) overtar som redaktør i Bok og bibliotek etter Chris Erichsen. Hun tiltrer fra og med nr 2 i 2007.

– Dette gleder meg stort, sier avtroppende redaktør Chris Erichsen. – Syphilia Morgenstierne har vært mitt førstevalg hele tiden. Hun er en erfaren og uhyre kompetent redaktør og journalist. Samtidig har hun det motet og den stayerevnen som skal til for å videreføre og videreutvikle Bok og bibliotek i et trangt marked. Hun har et stort hjerte for bibliotekene og deres samfunnsoppdrag og er kjent som en maktkritisk og uredd person, uansett hva hun begir seg ut på, sier Erichsen.

Morgenstierne/Toft er bl.a. kjent som markant og kontroversiell redaktør i publikasjoner som Gateavisa og tidsskriftet Prosa. Hun har skrevet flere fagbøker og har siden 1998 drevet forlaget Fritt og vilt sammen med samboer Per Helge Berrefjord. I sommer vekket hun oppsikt ved å anmelde, under slagordet ”Syphilia leser og lider for deg”, 40 romaner på 40 dager. Hennes lesing kunne følges dag for dag på forlagets nettsider. Romanene hadde det til felles at de alle var innkjøpt av Kulturrådet. Hun konkluderte med at 11 av romanene holdt mål.

Syphilia Morgenstierne er bl.a. også styremedlem i Oppland bibliotekforening.

Framtidig utgiver av Bok og bibliotek blir det uavhengige aksjeselskapet ABM-media som er eid av Høgskolen i Oslo, Norsk Museumsforbund og Landslaget for lokal og privatarkiv. Selskapet skal fra og med 2007 gi ut Bok og bibliotek, Museumsnytt og etter hvert et tidsskrift for arkivsektoren. Styreleder i ABM-media er Øivind Frisvold, dekan ved Journalistikk, bibliotek og informasjonsfag ved Høgskolen i Oslo.

Redaksjonslokalene vil bli plassert på Høgskolen i Oslo, i nærheten av Bibliotek og informasjonsfaget.