Sangen om Det Røde Bibliotek

Det sagnomsuste Røde bibliotek er sannsynligvis på vei ut av sin mangeårige hemmelige tilværelse i Rjukan bibliotek. Norsk Industriarbeidermuseum på Vemork har søkt om å få deponere samlingen.

Av Hilde Matre Larsen

Det Røde Bibliotek ble bygd opp av Henrik Johnsen Hjartøy, som senere ble biblioteksjef for Deichmanske bibliotek i Oslo. Hjartøy ville gjøre Rjukan bibliotek til et sentrum for arbeiderlitteratur. Han dro til Tyskland på begynnelsen av 1930-tallet, og reddet der en mengde bøker fra å havne på Hitlers bokbål. Det Røde Biblioteks samling omfatter i dag 5000 bind, og er således Europas tredje største samling med arbeiderlitteratur fra mellomkrigstiden.

Kommunens lakksko
Det er ikke første gang det er diskusjoner rundt Rjukan bibliotek. Da bibliotekbygget stod ferdig i 1924, var byggebudsjettet sprengt i fillebiter. Lokalavisen kalte det ”kommunens lakksko”. I 1935 arrangerte Rjukan lag av Nasjonal Samlings ungdomsfylking et foredrag som i praksis var en to timers utskjelling av Sovjetunionen og biblioteket. Unge Høyre-folk omtalte biblioteket som en ”marxistisk giftflaske”. Denne gangen er altså det ikke innholdet i Det Røde Bibliotek som blir debattert, men dets plassering.

Industriarbeidermuseets mål med deponeringen er å lage et formidlingsopplegg knyttet til Det Røde Bibliotek og til museets øvrige samling. Samlingen vil være tilgjengelig for publikum. Enhetsleder ved Rjukan bibliotek, Per Espeland, har vært i forhandlinger med museet og skal behandle søknaden deres.

Rådmann Britt Lund har under tvil gått inn for en deponering for fem år. Hun mener at samlingen er en del av industrihistorien, og at den derfor vil passe godt inn i Industrimuseets fremtidsplaner. Samtidig ser hun at Det Røde bibliotek er en viktig del av Rjukans identitet.

Skeptisk
Tom Nilsen, lokalhistoriker og lektor ved Rjukan videregående skole, sier i en kommentar til avisen Varden at han er skeptisk til en eventuell flytting. Han er redd for at Det Røde Bibliotek vil bli mindre tilgjengelig for publikum hvis samlingen flyttes til Industriarbeidermuseet. Heller enn å la Industriarbeidermuseet deponere samlingen, bør større deler av den flyttes ut av arkivet og inkorporeres bedre i Rjukan bibliotek.

Uansett utfall: Tilgjengelighet og formidling kan kanskje være på sin plass. På Rjukan biblioteks websider, http://www.tinn.kommune.no/Samfunn/Kultur/biblio/bibliotek.html
står følgende å lese om Det Røde Biblioteks innhold og plassering:
”Biblioteket har en spesialsamling av arbeiderlitteratur plassert i et arkivrom i kjelleren.”

Saken blir behandlet i formannskapet torsdag 9. mars.

BT: Dette er det som møter deg når du besøker Rjukan biblioteks hjemmesider.