Smått er fortsatt godt

leder 11

Vi har hørt det før, mange ganger: Biblioteket er samfunnets egen tenketank, biblioteket er samfunnets sjel, biblioteket er demokratiets siste skanse, biblioteket er ytringsfrihetens bastion. Ordene kommer ofte fra menn med dress og slips eller damer med drakt eller kjole, ofte ledsaget av stående applaus, anerkjennende nikk og glass med stett som løftes på diskret borgerlig vis. Joda, vi kjenner festtalene, vi kjenner utropstegnene.

Vi skal ikke harselere med dem, talene er velmenende, de minner om at bibliotekene eksisterer og at de er viktige. Men likevel – etter min mening skjer ikke den viktigste bibliotekutviklingen i store festtaler, den skjer lokalt, på det enkelte bibliotek, drevet fram av ildsjeler som på tross av skrantende økonomi, klarer å utvide vår forståelse av hva et bibliotek er og kan tilby. Derfor er det viktig for Bok og Bibliotek å gi regelmessige glimt fra lokal nyskapning og innovasjon. Hensikten med denne typen reportasjer og intervjuer er å vise at det skjer spennende ting, til både bevilgende myndigheter og biblioteksektoren selv. Sponsporsamarbeid, podcast, skrivekurs, språkkaféer, arena-aktiviteter, meråpne og døgnåpne bibliotek, litteraturformidling, bibliotek-arktitektur – dette er bare noen få stikkord for hva vi har satt fokus på ute i bibliotek-Norge det siste året.

Det er ikke få norske bibliotekarer som de siste årene har vært på studiebesøk i Danmark, i byer som Hjørring, Kolding, Ålborg, Århus eller København. I denne utgaven har også Bok og Bibliotek vært i Danmark, i en liten by på Jylland, Billund, bare noen få mil fra jydenes hovedstad og kultursentrum, Århus, med sitt mektige og imponerende Dokk1.
I Billund har man den siste tiden jobbet med intet mindre enn å utvikle selve framtidens bibliotek med særlig vekt på barn og unge.

Biblioteket i Billund har selvsagt bøker og andre tradisjonelle medier, men det har gitt kreativiteten bredere rammevilkår enn mann finner i tradisjonelle bibliotek. En del av lokalet er satt av til Maker Space.

– Vi skal være en del av den såkalte maker-kulturen. Barn er en viktig gruppe, da de av natur er nysgjerrige, eksperimenterende og ser -muligheter. Vi skal bidra med lokaler, inspirerende foredrag og legge til rette for at andre kan skape noe hos oss. Det er en egen ansvarlig for prosjektet, men alle ansatte på biblioteket må forholde seg til dette. Vi har hatt «maker torsdager», hvor det er blitt eksperimentert med LEGO Technic, robotprogrammering, origami og 3D-design, sier biblioteksjef Ole Bisbjerg.

Billund ligger i skyggen av festtalene i København og er for de fleste nordmenn mest kjent som byen hvor Legoland ligger. Men her finnes nå et stjerneeksempel på at den kanskje viktigste bibliotekutviklingen skjer lokalt. Les mer om framtidens bibliotek i Billund i Bok og Bibliotek nr 2/2017 på side 10-15 – og bli inspirert.

— Odd Letnes, red.