Krangel etter en forventet fest

”Jeg er skuffet over den manglende oppmerksomheten rundt Bibliotekutredningen. ABM har ikke klart å skape engasjement. Og det som virkelig skulle bidra til å skape interesse, scenarieprosessen, var et skudd i blinde”.

” I saken om Bok og bibliotek synes jeg at ABM glemte de mest elementære regler for folkeskikk. De forhandlet med oss om overtakelse – på ABMs initiativ, og plutselig, uten nærmere begrunnelse, brøt de forhandlingene. Det blir som å invitere oss på fest. For så å avvise oss ved døra

Disse uttalelsene av tidligere leder i Norsk Bibliotekforening, Frode Bakken, i Bok og bibliotek nr 2 blir her besvart av to medlemmer av ABM-utviklings ledergruppe.

Krangel etter en forventet fest

Av Lars Egeland, informasjonsdirektør i ABM-utvikling

I avskjedsintervju i Bok og Bibliotek terper Frode Bakken stedig på sin historietolking når det gjelder Norsk Bibliotekforening, ABM-utvikling og Bok og Bibliotek. Den avgåtte lederen mener at ABM-utvikling ikke hadde folkeskikk og sammenligner saken med å bli invitert på fest og bli nekta i døra. Når slike situasjoner oppstår er min erfaring at det ofte ikke er lett å bli enige om hva som egentlig skjedde. Min versjon er at Norsk Bibliotekforening selv valgte å holde seg borte når de fikk høre at det skulle komme flere på festen. Kvelden ble ikke helt som NBF hadde planlagt.

– Det går ikke an at et statlig organ som ABM-utvikling er utgiver av det viktigste debatt- og reportasjebladet innen bibliotekområdet.

Med denne kritikken startet Norsk Bibliotekforening diskusjonen om Bok og Bibliotek.  ABM-utvikling besluttet at vi skulle finne en ekstern utgiver. Som i Bertolt Brecht sitt stykke om den kaukasiske krittsirkelen, var vi ute etter den som viste ekte kjærlighet, ikke bare den som ville eie barnet. Men det avgjørende var at regelverket for offentlige anskaffelser gjorde at det var uaktuelt å overføre utgiveransvaret til NBF aleine. Derfor inviterte vi til å stifte ABM-media. Men NBFs kjærlighet til Bok og Bibliotek strakk seg ikke så langt at de ville dele henne med andre. NBF ble hele tida holdt orientert om hva som var status for arbeidet med Bok og Bibliotek.

Nå er vi glade for at Høgskolen i Oslo har bestemt seg for at de skal stifte ABM-media sammen med Norges Museumsforbund og Landslaget for Privat og lokalarkiv. HiO har vært den sentrale utdannings- og forskningsinstitusjonen innen bibliotekområdet. Vi tror derfor at Bok og Bibliotek kan få en trygg havn hos HiO. For å holde oss til bildet, så håper vi bladet vil vokse seg enda større og sterkere og omtale ABM-utvikling med både kjærlighet og kritisk distanse i framtida.