– Vi trodde vi hadde lagt gullegget

”Uklart”, ”lite synlig”, ”lite relevant”, ”ullent”

Av Chris Erichsen

NORSK DIGITALT BIBLIOTEK Astrid Kilvik, avdelingsbibliotekar ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, er raus med kritikken av hvordan Norsk Digitalt bibliotek hittil har framstått. På et godt besøkt debattmøte om NDB under bibliotekmøtet i Trondheim var utålmodigheten stor med det som av mange i bibliotekbransjen blir regnet som det aller viktigste prosjektet på mange år. Kilvik mente at prosjektet mangler forankring i bibliotekmiljøene, en kritikk som for øvrig mange også rettet mot prosjektet forrige gang det ble tatt opp i sin fulle bredde, ved bibliotekmøtet i Molde i 2004.

– Vi var stolte av innstillingen. Vi trodde vi hadde lagt et gullegg. Vi trodde de ikke hadde råd til å si nei. Vi ba om 200 millioner over fem år og regnet med at det var realistisk, sa Helge Salvesen, direktør for universitetsbiblioteket i Tromsø. Han ledet arbeidsgruppen som i februar 2003 la fram innstillingen om Norsk Digitalt Bibliotek. På talerstolen ved bibliotekmøtet i Trondheim framsto han som en skuffet, om ikke slagen, mann. Det er langt fra 200 millioner til 0 – null. Han nekter imidlertid å grave seg ned i sin egen skuffelse. I stedet vil han ha samling i bånn.

Strategi
– Vi må samle oss om en strategi som gjør potensialet vårt synlig. Vi må komme oss videre, mobilisere gratis innholdsressurser, lage et felles søkesystem som utløser penger fra myndighetene, og det må skje raskt, sa Salvesen. Han mente dessuten at det foreløpige eierforholdet til prosjektet må avklares raskest mulig og at ABM-utvikling peker seg ut som den naturlige eier og drivkraft.

– Jeg sier bare én ting: Norsk Digitalt Bibliotek!, sa Anne Hustad, nyvalgt leder for Norsk Bibliotekforening, i sin sluttkommentar, noe som skulle love godt for mobiliseringen i tida framover.

Anne Hustad, hovedbibliotekar ved Høgskolen i Molde, ble enstemmig valgt til ny leder i Norsk Bibliotekforening ved foreningens landsmøte i Trondheim i mars. Hun erstatter Frode Bakken, også han høgskolebibliotekar (ved Høgskolen i Telemark).