Boksok.no styrker kulturelt demokrati

Ikke alle har uten videre tilgang til kulturelle opplevelser ved å lese en bok. 30 % av befolkningen har en eller annen dysfunksjon i forhold til lesing. Det kan være dysleksi, ADHD, dårlig syn, eller en utviklingshemning. Det betyr ikke at man ikke kan lese bøker, men at man har spesielle krav til passende bøker. ”Leser søker bok” er en landsomfattende aksjon som har tatt mål av seg å gjøre noe med dette. Dagen før Kristi Himmelfart var det fullt hus da statsråd Valgerd foretok den offisielle åpninga av nettstedet www.boksok.no. Nettstedet som har mottatt støtte fra kulturnett.no ved ABM-utvikling, er faktisk det første i verden av sin type.

Sjøl om mange har problemer med lesing, er de ulike gruppene for små til at det er marked for å lage noe tilbud til dem. ”Det lønner seg ikke å lage tilrettelagt litteratur hvis vi bare skal tenke marked” sa statsråden, men la til: ” Men her kan vi ikke la markedskreftene råde, for det lønner seg kulturelt, demokratisk og menneskelig”. Det var også hovedpoenget til Dag Larsen som er styreleder i Leser søker bok: Å gjøre bøker tilgjengelig for alle har med demokrati og ytringsfrihet å gjøre. Vi kan ikke si at vi har verken det ene eller det andre hvis en million av innbyggerne våre har problemer med å kunne lese bøker.

”Leser søker bok” anbefaler 300 titler for lesesvake. Her er det ikke snakk om enkelt innhold og store bokstaver. Bøkene er gruppert i seks hovedkategorier:
– bøker med enkel tekst uten at innholdet er enkelt av den grunn.
– Enkel tekst pluss lyd.
– Punktskrift og følebøker
– Bøker med bliss og piktogram
– Bøker med tegnspråk
– Bøker med enkelt innhold for eksempel for utviklingshemmede.

Nå skal det være slutt på at for eksempel folk som skal lære seg norsk må lese bøker med et innhold som er beregnet på utviklingshemmede, framholdt Anne Mari Godal som er daglig leder av Leser søker bok. Det er et problem å produsere bøker for lesesvake, men like mye er det et problem å fortelle om de bøkene som faktisk finnes. På boksok.no forteller man også hvilke bibliotek som har bøkene. Det er faktisk overraskende få for noen av titlenes del, så her har bibliotekene en jobb å gjøre.

Lars Egeland