Bygger bibliotek i slummen

I biblioteket midt i gettoen Pumwani, et av de største slumområdene i Nairobi, Kenya sitter de to 13-årige guttene Jashon og Victor og gjør lekser. De drømmer om å bli henholdsvis advokat og pilot.

I bakgrunnen sitter Sunniva Evjen, Anne Karine Sandberg, Kim A. Tallerås og Unni Knutsen bøyd over en bærbar Mac. De fire nordmennene kommer fra bibliotekarutdanningen ved Høgskolen i Oslo (HIO). Sammen med dem er også bibliotekar Gladys Muthoni (28) fra Gachie i Kenya. I fem uker har kvintetten samarbeidet om å skape et best mulig bibliotek for folkene som jobber for å overleve i gatene på utsida.

– Jobben vår er først og fremst å hjelpe i gang en god bibliotekdrift. Men vi håper også å kunne skape leselyst her. Fra før leser folk stort sett bare til eksamener, vi vil gi dem en annen lesekultur, sier Unni Knutsen, både lærer og masterstudent i bibliotekfag ved HIO. – Når vi har gitt mat og penger, hva kan vi ellers fôre dem med? Jo, åndelig føde – å gi dem kunnskap. Forhåpentligvis kan vi bidra til å skape en lesekultur, sier prosjektkoordinator Lucy Mathai i Slums Information Development and Resource Centres (SIDAREC).