5 first-timere i Berlin

IFLA-konferansene er gjengangernes eldorado. Det er de som setter dagsorden og skaper atmosfæren. I en sånn grad at førstegangs-deltakerne utstyres med et skilt hvor det står «first timer». Vi har snakket med fem av dem.

1.
Kan du med tre ord beskrive
dine inntrykk av konferansen?

2.
Har du lært noe som du vil få
nytte av i jobben din?

3.
Har du fått noen nye venner,
evt. knyttet nye kontakter?

4.
Vet du navnet på den nye
IFLA-presidenten?

Vet du hvor IFLA 2005 skal
arrangeres?

Var du på åpningsfesten?
Hvis ja, fikk du mat?

Navn: Ibrahim Ramjaun
Land: Mauritius
Arbeidssted: Mauritius National Library

Multikulturell, overveldende, fantastisk.
2.
Kan ikke trekke frem noe spesielt, men alt jeg har hørt har vært bra. Det har vært vanskelig å velge i det omfattende programmet, og jeg har måttet velge bort sesjoner jeg gjerne skulle ha deltatt på. Helt siden jeg tok bibliotekarutdannelsen for mange, mange år siden, har jeg hørt om IFLA. Det er en drøm som har gått i oppfyllelse å være her.
3.
Jeg traff igjen en foreleser jeg en gang hadde da jeg gikk på universitet i New South Wales i Australia, det var flott! Har ellers snakket med folk fra både Asia og Afrika. Noen er det svært vanskelig å få kontakt med.
4.
Christine Deschamps er den som har vært. Den nye presidenten er fra Botswana, men jeg husker ikke navnet.
5.
Oslo er vertsby i 2005. Et tips til arrangørene: Vi må ha tid til å hvile før Opening Party!
6.
Jeg var på festen – og fikk mat. Satt ved et av bordene rett ved siden av buffeten.

Navn: Isabel Kowalewski
Land: Tyskland
Arbeidssted: Aachen University of Applied Sciences

Spennende, interessant, informativ.
2.
Først og fremst føler jeg meg heldig som får delta. Det er spennende å høre hva som skjer i resten av verden når det gjelder bibliotek. Dessuten er det sprøtt at bibliotekarer er opptatt av akkurat de samme tingene uansett hvor i verden de befinner seg. Det som jeg vil få mest nytte av i jobben min, er det jeg har hørt om informasjonskompetanse.
3.
Jeg har vært en av de mange frivillige som har jobbet under deler av konferansen. I denne sammenheng har jeg møtt mange nye mennesker. Jeg har hjulpet folk fra Australia, Mexico og Vietnam i forbindelse med utstillinger (poster sessions), da får man tid til å snakke litt mer enn bare høflighetsfraser.
4.
Hun heter Kay og kommer fra Botswana. President-elect er Alex Byrne, det vet jeg!
5. Oslo.
6.
Jeg var på festen, men fikk ikke mat, er nok litt for høflig.

Navn: June Baatjes
Land: Sør-Afrika
Arbeidssted: Western Cape
Education Department

1.
Utrolig imponerende, lærerik, overveldende.
2.
Jeg jobber med mobile bibliotektjenester og derfor har disse sesjonene vært de mest interessante for meg. Kamelbibliotekene i Kenya og Caterpillarbussene med hyller som åpner seg innover har vært mest ålreit å høre om.
3.
Jeg har absolutt knyttet kontakter, har snakket med folk fra Sverige, Uruguay og Hellas. Ofte er det språkbarrierer. Jeg har kanskje snakket mest med folk fra regionen jeg selv kommer fra, det er så sjelden vi snakker sammen og vi har jo tross alt de samme referanserammene.
4.
Kay Raseroka! Hun er en venn av meg og jeg drev mye lobbyvirksomhet i forbindelse med valget av henne.
5.
Nei, aner ikke hvor konferansen i 2005 skal arrangeres.
6.
Ja, jeg var på festen, men fikk ikke mat, jeg orket ikke stå i den lange køen.

Navn: Christine Zuidwijk
Land: USA
Arbeidssted: IFLAs hovedkontor, Haag, Nederland

Varmt, hektisk, spennende.
2.
Jeg har opparbeidet meg mye organisatorisk erfaring forut for konferansen og også nå mens jeg har vært her. Jeg er ansatt som Financial Assistant på hovedkontoret, og har også lært – nok en gang – at kvitteringer er viktige!
3.
Har møtt mange, blant annet fra Hellas, USA og Storbritannia.
Kay Raseroka.
Oslo.
6.
Ja, jeg var på festen og var en av de første som fikk mat. Faktisk var jeg person nr to til å stikke skjeen i lasagnen.

Navn: Kenton Good
Land: Canada
Arbeidssted: University of Alberta, Information Technology Services

1.
Større enn man noen gang kan forestille seg på forhånd, variert, interessant.
2.
Sesjonen om Irak og Blue Shield har vært den beste så langt! Ellers har jeg hørt mye interessant, men ikke så mye som jeg kan bruke i jobben min. Jeg har en nokså utradisjonell bibliotekarjobb som Web Development Librarian.
3.
Jeg har bare snakket med folk fra Canada.
4.
Det er en dame fra Afrika. Joy… eller Kay?
Oslo, Norge.
6.
Ja, jeg var på festen. Fikk ikke mat, men masse øl.