Med tro på egne krefter

Midt inni den kommersielle dippeduttvrimmelen i Oslo Spektrum under IFLA-konferansen finner vi en mild men engasjert dame fra Bergen. Hun står foran en fargerik plakat som forteller oss at ”small is beautiful”.

Ellen Müller Sundt hadde arbeidet i nesten 30 år som fagbibliotekar da hun i september 1999 bevilget seg et ”sabbatshalvår” i Ecuador. Da visste hun ikke at oppholdet i det fattige latin-amerikanske landet skulle gjøre henne til bibliotekgründer.

-Jeg kom fra et rikt land med relativt fritt tilgjengelig informasjon hvor man kan låne bøker gratis med hjem, til et fattig land hvor bøker og aviser for mange er en sjelden luksus. Bibliotek måtte være det beste jeg kunne bidra med for å gi noe tilbake til disse menneskene som hadde tatt så godt imot meg, forteller hun.

Ved hjelp av den norske konsulen Odd Hanssen fant hun den lille mestis-landsbyen Nono, med 1000 innbyggere og 1 telefon, i fjellene en times busstur fra hovedstaden Quito.
Hun tigget penger av familie, venner og kolleger hjemme, og med 10.000 kroner i lomma trålet hun bruktbokhandlene i Quito og fikk etter hvert stablet en liten samling på 250 bøker på beina. Den fikk plass i en liten skolebygning i landsbyen med møbler lånt ut fra den lokale kirken.

Biblioteket ble raskt et populært sted, ikke minst hos Nonos barn. Etter et par måneder ble 2 kvinner fra Nono ansatt på halv tid for å ta seg av biblioteket og Ellen Müller Sundt kunne reise hjem til Norge.

To år seinere reiste hun tilbake for å se om prosjektet fortsatt levde.

-Det gjorde det! forteller hun. –Samlingen har vokst. Biblioteket betjener nå ikke bare Nono men også fem mindre landsbyer i området. Det lånes ut bøker, barna får hjelp til leksene og med kunstnerisk aktivitet. PCer er blitt finansiert av Odd Hanssens rotaryklubb og etablering av biblioteker er kommet inn i kommuneplanen. Og flere unge reiser til Quito for å fortsette skolegangen, forteller hun.

Men hun understreker at fortsatt suksess for dette prosjektet er avhengig av flere støttespillere.

-Har du søkt offentlig støtte?

Hun nøler litt før hun svarer:

-Jeg tror mer på egne krefter.

CE