– Lær av museene og arkivene

– De satser på å bli synlige

ABM
I den grad stridsøksen har vært i bruk melom Norsk Bibliotekforening og ABM-utvikling, ser den nå ut til å være begravd. I hvert fall hvis man skal tro NBF-leder Anne Hustads begeistrete uttalelser etter å ha vært på kontaktmøte på Elverum for hele ABM-sektoren. I et intervju med NBFs hjemmeside roser hun museene og arkivene for vilje til å gjøre seg selv synlige:

-Vi kan lære markedsføring av museene. De tar opp vanskelige temaer – og egger til debatt, sier hun.

– Både museene og arkivene satser på å bli synlige. De tar opp dagsaktuelle saker. Alle angriper tobakksrøyking. Men hva med røykerne – blir ikke de en stigmatisert gruppe? Slike spørsmål, som kom opp på Elverum, får meg til å tenke en gang til.

På spørsmål fra NBFs Tord Høivik om hvordan dette er relevant for bibliotekene, skal de for eksempel lage egne røykerom – og reklamere for dem i lokalavisa? svarer hun:

– Det viktige er å tenke nytt. Biblioteket må ikke bli et sted som folk forbinder med overfylte bokhyller. Bibliotekrommet må fortelle en historie – eller kanskje mange forskjellige historier.

– Det var inspirerende å høre om begreper som Hot Spot og BRUDD. En Hot Spot, sier ABM-utvikling, er en liten, fleksibel utstilling der det rettes søkelys mot et brennbart spørsmål i samfunnsdebatten.

– Biblioteket er en demokratisk institusjon. Vi kan la mange forskjellige stemmer komme til orde, både gjennom utstillinger og ved å arrangere diskusjoner, sier Anne Hustad.