Bok og litt bibliotek

IFLA tok kanskje piffen ut av det norske bibliotekmiljøet? Representanter for arten var nemlig sparsomt representert ved Bok & Bibliotek-messen i Göteborg i slutten av september.

Blant de rundt 800 utstillerne var det heller ikke mye norsk å se, til gjengjeld var svensker, finner og dansker ivrige på å presentere sine bøker, møbler, lakrislisser og gudstro til de 107 091 besøkende som var innenfor dørene i løpet av de fire dagene messen varte. Som tidligere år kom publikum flest primært for å sjekke ut tilbud på bøker, samt å stå i kø for å få en signatur av en eller flere av sine yndlingsforfattere. Borte i en krok hadde man samlet noe småtteri med bibliotekrelevans, men dette området virket som det primært ble besøkt av folk som var lei av trengselen i resten av messehallen. Og heller ikke her var det norsk representasjon.
Bokmessen er Nordens største møteplass for bokbransje og lesere, og i år ble den arrangert for 21. gang. – Skal man virkelig stå for å være en nordisk kulturmanifestasjon, så burde ikke bare den svenske bransjen være her, men også den norske, uttalte direktør Anna Falck til NRK i etterkant av messen. – Til og med lille Island er bedre representert enn Norge.
Variert meny
Årets seminarieprogram var en imponerende blekke på 82 sider med foredrag og debatter for enhver smak. Poesi, webdesign, boktyveri, Einstein, ondskap, unionsoppløsning, kjærligheten, livet og døden var noe av det publikum kunne bryne seg på. Litauen var utpekt som fokusland i år, og 17 forfattere var i den anledning hentet inn for å delta på ulike arrangementer. Siden ytringsfriheten ble en realitet i landet og barrierene for kreative uttrykk stort sett forsvant i 1989 har litauisk skjønnlitteratur opplevd en gjennomgripende forandring. – Til tross for at våre land ligger så nær hverandre har vi mye å oppdage om hverandre, uttalte visekulturminister Rolandas Kviettkauskas. – Bokmessen i Göteborg er den perfekte arenaen for dette.

SIK

Latskap
– Jeg er ikke enig i at det viktigste vi eier er tid. Det viktigste folk har er energi, sa Corinne Maier, den franske økonomen og forfatteren som har blitt kjendis over natten med boka "God dag latskap". Her forfektes prinsippet om at man bør anstrenge seg minst mulig på jobb for å ha overskudd til å gjøre det man virkelig har lyst til. I tillegg til nordmennene som valgte å bli hjemme i stedet for å dra på bokmesse, hadde intervjueren på dette seminaret tydeligvis blitt påvirket av budskapet i boka. Og misnøye med seminarledere virket som et generelt problem under bokmessen i Göteborg. Mange møteledere var nemlig mer opptatt av å snakke (om seg) selv enn å ha fokus på de inviterte gjestene.