Dette er et bibliotek

I Garissaområdet, omtrent 400 kilometer fra Nairobi, er en kamelkaravane fullastet med bøker på vei til en nomadeleir. I dette landskapet er ”ørkenskipene” det beste framkomstmiddelet.

Det mobile kamelbiblioteket ble startet av det statlig eide Kenya National Library Service for å bedre leseferdighetene i den nordøstlige delen av Kenya.

– De menneskene vi betjener lever et omflakkende liv. De er her i dag, men i morgen kan de ha dratt, forteller bibliotekar Rashid Farah

Av
Wairimu Gitahi
Frilansjournalist stasjonert i Nairobi, Kenya. Arbeider hovedsakelig som fotograf for Reuters Limited og som radiojournalist for BBC World Service

Last

Et stasjonært bibliotek ville vært ubrukelig for nomader, så i stedet følger vi dem hvor enn de drar.
Vi starter tidlig om morgenen og arbeider fra mandag til torsdag. Hver eske inneholder 200 bøker. En kamel bærer to esker med bøker. En annen bærer teltet og den tredje bærer tingene våre.
Vi har ni kameler – tre karavaner. Fra våre to hovedkvarter, Garissa og Wajir, går karavanene til 12 ulike steder.

Stor innvirkning

Vi forflytter oss innenfor en radius på 11 kilometer på en gitt dag. Når kamelene ankommer, står barna faktisk og venter på oss. Ankomstdagen er fastsatt på forhånd, og de venter oss.
Skolene vi hjelper har fortalt oss at vi allerede har hatt en stor innvirkning – undervisningsstandarden deres er forbedret, og de gjorde det bra på de nasjonale prøvene.
Folk reagerer veldig positivt for nå har vi 3,500 registrerte medlemmer. Det er flere enn i ditt gjennomsnittlige stasjonære bibliotek!

Ikke råd

Folk i dette området er svært fattige, de har ikke råd til å kjøpe bøker. Det de trenger må de bytte til seg med andre nødvendigheter, som mat og husly.
Bøker er viktige, men de har ikke råd til å kjøpe bøker. Så vi skaffer til veie skjønnlitteratur og bøker som er nyttige. Faktisk er bøkene de nyeste, og de er tilpasset pensum i det nåværende utdanningssystemet.
Når vi arbeider med voksne, samarbeider vi med departementet for voksenopplæring. De har gitt oss passende bøker.

Fattigdom

Hvis vi arbeider med barn, tar vi med noe skjønnlitteratur, og i tillegg noen fagbøker for klassetrinnet deres. Vi har også tekstbøker for elever i ungdomsskolen og den videregående skolen.
Hvert barn får lov til å låne to bøker. De har 14 dager på seg før vi vender tilbake til det samme stedet. Da fornyer vi de lånene de har eller låner ut en ny bok til dem.
Grunnen til at det er så mange analfabeter (på dette tidspunkt anslått til 85.3 %) i dette området har med den nomadiske livsstilen å gjøre. En annen årsak er fattigdom.

Lite tid

Når foreldre får litt penger, vil de foretrekke å kjøpe mat. Når de ser en bok, har denne ingen verdi for dem.
Det er svært få bøker som er utgitt på det lokale språket, somali. Du vil finne bøker på engelsk, til og med på swahili, men nesten ingen på somalisk.
Folk er så opptatt med sine daglige gjøremål, med å løpe hit og dit, at de ikke har tid til å lese. Faktisk leser de bare når de skal opp til en eksamen. Vi har nesten ingen som leser for å fordrive tiden eller for å tilegne seg kunnskap.

Grenser

Vi mottar hele tiden brev og søknader fra læresentre som vil at vi skal besøke dem, men det er grenser for hvor mye vi kan gjøre.
For at dette prosjektet skal bli vellykket ønsker vi å forbedre enkelte ting.
Den kenyanske regjeringen gir det den kan gi, men det er ikke nok. En motorsykkel til å assistere kamelene ville vært til hjelp. Vi kunne også tenke oss fast et område der kamelene våre kan beite når det er tørke.

Lese mer

Alle kamelene våre er hanner. Hvis vi hadde hatt noen hunner, kunne vi avlet flere for fremtidig virke.
Det hadde vært fint å være i stand til å gjøre mer for disse fjerne befolkningene. Å få dem alle, barn så vel som voksne, til å lese mer.