Aksjon tXt i aksjon

Over hele byen

-Jeg tenker som så at hvis jeg kan få alle i Drammen til å si ordet bibliotek en gang i uka, så har jeg kommet langt. Og for å nå ungdommen, må jeg gå til dem – der de er.

tXt og foto: Kristin von Hirsch

Så Inger Stenersen, litteraturformidler ved Drammen bibliotek, går til Victoria, hotellet ved jernbanestasjonen som i 1994 ble gjort om til kulturhus for ungdom. I utgangspunktet drevet som sentrumstiltak for rock-interessert ungdom, men huset har, med Sadi Emeci som daglig leder, utviklet seg til å bli et laid-back allaktivitetshus med variert kulturprofil. Målgruppen er ungdom mellom 15 og 25. Per i dag server Victoria de fleste av Drammens rockere, hip-hop’ere og DJ’s med øvingslokaler, og på husets scene er det stadig konserter med alt fra lokale til internasjonale størrelser. Bak den rosa fasaden finner du også en internettkafe, lydstudio, videoverksted, kunstverksted, fotorom, natur og ungdom, breakdance og teatergruppe.
– Ja, det er til å bli helt misunnelig på. Her skjer det jo noe bestandig, og stedet har en flat struktur som gjør det grunnleggende annerledes enn for eksempel skole. Et fritt og litt rufsete sted med ressurssterk arbeidsstab der det meste tas på sparket. Deilig for ungdommene – og lærerikt for oss. Dessuten gjør det noe med vårt eget image i forhold til ungdommene. De ser at vi i alle fall gidder å samarbeide.

Tegneseriekurs
Et av tiltakene biblioteket kjører på Victoria denne uka, er et tre dagers tegneseriekurs. Kurset munner ut i en helsides tegneserie per deltaker, og Arild Midtun, far til Pappa og Pestus og fosterfar til Donald i Norge, underviser.
– En usannsynlig sosial og omgjengelig mann, og de som får være med er lykkelige og digger ham rått.
– Hvorfor tegneserie?
– Vi prøver hele tiden å skape aktiviteter som kan endre synet på lesing som noe traurig og støvete. Det er jo ingen hemmelighet at bøker ofte er gørr kjedelig for folk i den alderen, og tegneserier gir en annen tilnærming til litteratur. Dessuten er det alltid veldig inspirerende å få møte en vaskekte tegneserietegner.

Kristin og Stian fra Krokstadelva følger gjerne opp Ingers begeistring for læreren. De er to av de heldige tolv som i år ble plukket ut til å delta, og de kan fortelle at alle kursdeltakerene kommer fra tegning, form og farge på videregående. Tegneseriefrelst eller ikke; begge synes de har lært utrolig mye på disse dagene.
– Arild er flink til å få folk til å slappe av, føle seg hjemme.
– Og så er han flink til å forklare, og han gir av seg selv hele tiden. Da må det jo bli god stemning.

Også skriveverksteder er det rom for denne uka. De ledes i år av forfatter Pål Gerhard Olsen, og det kjøres to dagskurs med femten deltakere pr gang. Her opererer man med påmelding, og Inger kan rapportere om nærmere 400 påmeldte og telefonstorm fra både foreldre og unger.

Kamilla og Ragnhild var så heldige å få plass. Det var læreren som spurte om de ville.
– Og det ville vi jo. Variasjon i skolehverdagen er veldig ok. Dessuten er det spennende å treffe en ekte forfatter.

Begge synes kurset har vært lærerikt. De har fått nyttige skrivetips og skikkelig tilbakemelding på det de leverte. Begge har fått inspirasjon til å fullføre historiene sine. Dessuten har de tenkt å bruke tipsene de har fått til å skrive bedre stiler i fremtiden.

Lokal og nasjonal samkjøring
Biblioteket har altså lagt skrive- og tegneserieverkstedene til Litteraturuka, som de arrangerer i samarbeid med Norli, Drammens Teater – og Buskerud Fylkesbibliotek.
– Målet med denne uka er at det skal foregå noe over hele byen, hele dagen – hver dag. Forestillinger, bokmesse, litteraturquiz, kurs, forfattertreff, temakvelder osv. Det er fantastisk å oppleve et så godt samarbeid mellom de forskjellige kulturinstitusjonene, og flott at også deler av næringslivet stiller opp.
Her sikter Stenersen til Hi-Fi Klubben, som står for skikkelige premier i den store skrivekonkurransen som biblioteket hvert år utlyser i hele Buskerud.
– Litteraturuka er bare tre år gammel her i Drammen, men vår versjon av tXt har vi hatt mye lenger. Vi har vært med fra starten av, og det er i forbindelse med tXt-aksjonen at vi begynte å kjøre både skriveverkstedene, tegneseriekursene og den store skrivekonkurransen. Den gang, før Aslak altså, var det ikke så mye som ble ordnet sentralt. Det var derfor mer opp til hver enkelt kommune/fylke å finne et opplegg, og sånn ble resultatet her hos oss.

– De siste årene har vi valgt samme tema som tXt selv kjører. I fjor fikk vi inn 140 bidrag, og det vi ser er at svært mange av de som tidligere har deltatt på skriveverksted og tegneseriekurs også deltar i konkurransen. Så det virker!
Når det gjelder den landsdekkende tXt-konkurransen, pleier vi å invitere en klasse som vår deltaker. Vi lager også en tXt-stand i bibliotekets inngangsparti og en stor utstilling rundt bøkene tXt-heftet er basert på – med heftene til fri utdeling. De forsvinner alltid, og i kjølvannet kommer ungdommene for å låne bøkene.

– Et spørsmål til slutt: Med så mange søkere til kursene og så få plasser; hadde det ikke vært en tanke å utvide? Det virker jo som om det ligger et enormt potensiale her til å spore interessen for litteratur?
– Jo, absolutt. Men slike tiltak strander som regel på økonomi. Dessuten er det grenser for hvor mye gratisarbeid man kan putte inn. Det kan også være vanskelig å finne kvalifiserte kursledere, men stort sett er dilemmaet alltid det samme med barne- og ungdomstiltak; mange store ord, men svært få midler som faktisk er tilgjengelige, og det gjelder både driftsmidler og prosjektmidler, så inntil videre fortsetter vi å gjødsle det vi allerede har fått til å gro.

Vil du vite mer om Victoria Kulturhus: www.victoriakulturhus.no
Et konsentrert tegneseriekurs ført i pennen av Arild Midthun finner du på: www.txt.no