Lenin lever i Danmark

Den danske Lenin-debatten har rast med enorme avisoppslag, leserbrev og kronikker (Foto: SIK)

Etter en periode med ombygging åpnet Arbejdermuseet i København dørene på nytt i høst. I ombyggingsperioden er museet blitt slått sammen med Arbejderbevegelesens Bibliotek og Arkiv. Direktør Peter Ludvigsen var bekymret for hvordan han skulle få fortalt gamle og nye museumsvenner at museet igjen var åpnet. Det behøvde han ikke å være. I dag vet hver eneste danske at Arbejdermuseet er åpent for nye besøkende. Det kan museet takke Lenin og kulturordføreren for høyrepopulistiske Dansk Folkeparti.

Arbejdermuseet eier nemlig en tre meter høy statue av Sovjetunionens grunnlegger Vladimir Iljitsj Uljanov Lenin. Statuen ble gitt som gave fra Sovjetunionen til det danske sjømannsforbundet. Sjømennene ga i 1996 statuen videre til museet som nå stilte denb opp i forbindelse med utstillingen ”Folkets århundrede” – om de politiske bevegelsene på 1900-tallet. Bråket startet i april. Lenin-statuen må utstyres med en plakat om at mannen var folkemorder og bøddel, krevde Dansk Folkeparti. Kravet fikk støtte av flere. Sterkest var det imidlertid at kulturminister Brian Mikkelsen gikk ut og understreket at Arbejdermuseets faglige ledelse var ansvarlig for utstillingene , men at han sjøl delte synspunktet om at Lenin er en av verdenshistoriens største bødler. Jeg går ut fra at museet lever op til sit ansvar, sa kulturministeren.

Lenin-debatten har rast med enorme avisoppslag, leserbrev og kronikker. Etter å ha stilnet av på sommeren, tok debatten av igjen når 20 sosialdemokrater gikk offentlig ut og krevde at Lenin ble tatt ned fra sokkelen. Blant de 20 var blant annet de to tidligere statsministrene Anker Jørgensen og Poul Nyrup Rasmussen.

Vi forteller historien, vi forandrer den ikke – sa Arbejdermuseets direktør, som nektet å gi seg for politisk press. Lærdommen er at vi aldri gikk i debatt med politikerne, og at vi sørget for at kun bestyrelsens formann og jeg uttalte oss på vegne av museet, forteller Peter Ludvigsen i forbindelse med besøk fra ABM-utvikling i Norge. Spørsmålet om statuen ble diskutert på møte i museets bestyrelse som blant annet omfatter Biblioteksstyrelsens direktør Jens Thorhauge. Museumsdirektør Peter Ludvigsen fikk full støtte. Jeg er overbevist om at de fleste dansker sympatiserer med oss når vi nektet å gi oss for politisk press og fjerne Lenin. Det handler faktisk om museets integritet. Museets har fått en publisitet vi aldri kunne ha drømt om. Det er sjelden kost at hele den nasjonale pressen står og venter på at bestyrelsesmøtet skal ta slutt, forteller Ludvigsen. Men han legger til: Vi har pådratt oss vreden til mange politikere som ikke liker å tape. Jeg er overbevist om at vi vil få kjenne straffen for det, før eller seinere. Men inntil videre opplever museet en tilstrømming som man aldri før har hatt.

Lars Egeland